لیبی؛ خلیفه حفتر ترکیه را به رویارویی نظامی تهدید کرد

خلیفه حفتر
خلیفه حفتر Copyright REUTERS/Esam Omran Al-Fetori
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خلیفه حفتر در بیانیه ای که توسط یکی از فرماندهان ارشد خود قرائت شد آنکارا را به دخالت مستقیم در نبرد جاری کشورش متهم و تصریح کرده است که ترکیه با اعزام سرباز و ارسال تجهیزات توسط هواپیما و کشتی به شکلی بی واسطه وارد این مناقشه شده است.

آگهی

ژنرال خلیفه حفتر که قدرت در شرق لیبی را در دست دارد به نیروهای نظامی تحت امرش دستور داده است که کشتی ها و منافع ترکیه را در خاک کشورش هدف حمله قرار دهند.

بر اساس فرمانی که این ژنرال کهنه کار ارتش سابق لیبی صادر کرده کلیه پروازهای هوایی از این کشور به ترکیه و بالعکس از این پس ممنوع خواهد بود.

نیروهای نظامی وفادار به خلیفه حفتر که از آنها به عنوان «ارتش ملی لیبی» نام برده می شود از سه ماه پیش لشگر کشی به طرابلس برای تصرف پایتخت را آغاز کرده و اینک ترکیه را به عنوان حامی دولت حاکم بر غرب این کشور موسوم به وفاق ملی GNA تهدید به رویارویی نظامی می کنند.

خلیفه حفتر به عنوان فرمانده ارتش ملی لیبی به نیروهای نظامی فرمان داده است تا کشتی های ترکیه را در صورت نزدیک به شدن به بنادر غربی لیبی هدف قرار دهند.

این فرمان برای ممانعت از ارسال سلاح برای نظامیان تحت امر دولت وفاق ملی صادر شده است که با دستور برای نظارت کامل بر آب های منطقه ای اطراف بنادر لیبی همراه است.

احمد المسماری، یکی از فرماندهان ارشد ارتش ملی لیبی با اشاره به بیانیه ای که در این خصوص صادر شده تاکید کرد: «به نیروهای هوایی دستور داده شده تا هر گونه کشتی و یا قایق ترکیه را در آب های سرزمینی لیبی هدف قرار دهند.»

در این بیانیه همچنین آمده است که «اماکن استراتژیک ترکیه، شرکت ها و پروژه های متعاق به دولت ترکیه در لیبی از این پس برای نیروهای مسلح به عنوان اهدافی مشروع برای حمله تلقی می شوند.»

بر اساس این بیانیه «اتباع ترکیه در سراسر خاک لیبی دستگیر خواهند شد و کلیه پروازها به سوی ترکیه و بالعکس از این پس ممنوع خواهد بود.»

این درحالیست که فرمانده ارتش نظامیان تحت امر خلیفه حفتر مشخص نکرده است که پروازهایی که به مناطق خارج از کنترل ارتش ملی لیبی صورت می گیرد چگونه ممنوع خواهد شد؟

خلیفه حفتر در بیانیه ای که توسط یکی از فرماندهان ارشد خود قرائت شد آنکارا را به دخالت مستقیم در نبرد جاری کشورش متهم و تصریح کرده است که ترکیه با اعزام سرباز و ارسال تجهیزات توسط هواپیما و کشتی به شکلی بی واسطه وارد این مناقشه شده است.

اتهامات مطرح بر ضد ترکیه از سوی خلیفه حفتر پس از آن شدت گرفت که شهر غریان روز چهارشنبه توسط نیروهای نظامی وفادار به دولت وفاق ملی تحت تصرف کامل درآمد.

سخنگوی خلیفه حفتر پس از آن ترکیه را به حمایت از نیروهای حاکم بر غرب لیبی برای دستیابی به این فتح نظامی متهم کرد. ارتش ملی لیبی پیشتر شهر غریان را به عنوان یک پایگاه مرکزی برای عملیات نظامی در پایتخت و مناطق اطراف آن تبدیل کرده بود.

گفتنی است که خلیفه حفتر در حمله به طرابلس، مرکز تشکیل دولتی که حمایت بین المللی را با خود دارد از پشتیبانی و حمایت آشکار کشورهایی نظیر امارات عربی متحده و مصر سود می برد. مرد قدرتمند شرق لیبی همچنین به تازگی حمایت ضمنی فرانسه را نیز با خود همراه کرده است. از سوی دیگر خلیفه حفتر ترکیه و قطر را به حمایت از نیروهای رقیب در غرب لیبی متهم می کند.

بیشتر بخوانید:

لیبی پس از سقوط معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ دستخوش آشوب و هرج و مرج شد. این کشور اکنون توسط دو دولت اداره می شود. دولت وفاق ملی GNA که در طرابلس مستقر است و حمایت جامعه بین المللی را با خود به همراه دارد و دولتی دیگر تحت ریاست خلیفه حفتر که کنترل اوضاع در شرق کشور را در دست دارد و تحت حمایت ارتش ملی لیبی در بنغازی مستقر است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معمای موشک‌های آمریکایی کشف شده در پایگاه نیروهای خلیفه حفتر در لیبی حل شد

رهبران لیبی با تشکیل یک دولت یکپارچه جدید موافقت کردند

بیش از ۶۰ نفر در پی غرق شدن قایق حامل پناهجویان در سواحل لیبی جان باختند