میشل پلاتینی پس از بازجویی پانزده ساعته: دردناک بود

میشل پلاتینی پس از بازجویی پانزده ساعته: دردناک بود
Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«موضوع بازجویی درباره یورو ۲۰۱۶، جام جهانی روسیه و جام جهانی قطر، تیم پاری‌سن ژرمن و فیفا بود.»

آگهی

میشل پلاتینی، رئیس سابق اتحادیه فوتبال اروپا «یوفا»، پس از پانزده ساعت بازجویی توسط بازرسان پلیس مبارزه با فساد فرانسه آزاد شد.

ستاره سابق تیم ملی فرانسه و برنده سه دوره توپ طلای اروپا روز سه شنبه، ۱۸ ژوئن در نانتر، حومه غربی پاریس درباره ابهامات میزبانی قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ بازجویی و کمی پس از نیمه شب آزاد شد.

سوفی دیون، مشاور ورزش دولت نیکلا سارکوزی نیز روز گذشته در ارتباط با این پرونده بازداشت شده بود. از سوی دیگر کلود جئان، وزیر کشور دولت نیکلا سارکوزی نیز به‌عنوان شاهد احضار شده بود.

طی این «بازداشت موقت» مقامات قضایی فرانسه هیچ‌گونه اتهامی را علیه آقای پلاتینی یا خانم دیون مطرح نکرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های فرانسه آقای پلاتینی پس از خروج از بازداشت موقت به خبرنگاران گفت: «درحالیکه باید برای ادای پاره ای توضیحات به اینجا می آمدم مرا بلافاصله بازداشت کردند. این خیلی دردناک است.» وی با تاکید بر طولانی بودن بازجویی گفت: «موضوع سوالات درباره یورو ۲۰۱۶، جام جهانی روسیه و جام جهانی قطر، تیم پاری‌سن ژرمن و فیفا بود.» رئیس سابق یوفا همچنین افزود: «من همیشه در این مورد آرام بوده‌ام زیرا همه این جریانات برای من بیگانه است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
میشل پلاتینی و وکیل وی پس از خروج از اداره پلیس مبارزه با فساد فرانسهرویترز

وکیل کلود جئان نیز در ارتباط با حضور وی به‌عنوان شاهد در این پرونده گفت: «از موکل من درباره آنچه دیده بود و درباره سازمان (فیفا) می‌دانست و همچنین در مورد جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و برنامه‌ریزی یورو ۲۰۱۶ فرانسه سوال پرسیده شد.» به گفته وکیل این سیاستمدار او در پاسخ به بازپرسان گفته است که بر اساس اطلاعات او «هیچ عنصری که بتوان آن را به عنوان فساد توصیف کرد وجود نداشته است.»

ابهامات و احتمال فساد در پروسه انتخاب قطر برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ موضوع اصلی پرسش‌های پلیس مبارزه با فساد فرانسه در این بازجویی‌ها بوده است.

قطر در سال ۲۰۱۰ توانست با کنار زدن ایالات متحده، استرالیا، کره جنوبی و ژاپن، میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ را از آن خود کرده بود.

پرونده تحقیقات درباره جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ از سال ۲۰۱۶ توسط دادستانی فرانسه آغاز شد. مقامات قضایی فرانسه در جریان تحقیق بر سر این پرونده روی مراسم شامی تمرکز دارند که روز ۲۳ نوامبر ۲۰۱۰ در کاخ الیزه و با شرکت رئیس‌جمهور فرانسه، شیخ تميم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و میشل پلاتینی معاون اسبق فیفا برگزار شده است.

میشل پلاتینی، رئیس سابق یوفا به روزنامه لوموند گفته بود پیش از شرکت در مراسم شام تصمیم خود را برای رای به میزبانی قطر گرفته بود و نمی‌دانسته است که قطری‌ها نیز در این ضیافت حضور دارند.

میشل پلاتینی پیش از این توسط فدراسیون جهانی فوتبال فیفا به دلیل «تخطی از قوانین اخلاقی» به مدت ۸ سال از هرگونه فعالیت مربوط به ورزش فوتبال محروم شده بود. محرومیت وی در اکتبر امسال پایان می‌پذیرد.

رئیس سابق یوفا که نخست قرار بود به میزبانی آمریکا رای دهد گفته است در این مراسم رئیس‌جمهور فرانسه به طور غیرمستقیم ابراز امیدواری کرده است که وی به میزبانی قطر رای بدهد، با این حال از او درخواست مستقیمی نشده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتهام فساد در فیفا؛ بلاتر و پلاتینی تبرئه شدند

دادستان سوئیس: پرونده پلاتینی مختومه نشده است

دادخواهی پلاتینی نزد دادگاه داوری ورزش