سازمان ملل خواستار بررسی بی‌طرفانه مرگ محمد مرسی شد

سازمان ملل خواستار بررسی بی‌طرفانه مرگ محمد مرسی شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«نگرانی‌ها درباره شرایط آقای مرسی در زندان افزایش پیدا کرده،‌ به‌ویژه در زمینه دسترسی او به مراقبت‌های پزشکی، و همچنین امکان دیدارش با وکلا و اعضای خانواده.»

آگهی

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه خواستار آن شد که درگذشت ناگهانی محمد مرسی، رئیس‌جمهوری پیشین مصر به شکلی مستقل بررسی شود.

روپرت کالویل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد:‌ «نگرانی‌ها درباره شرایط زندان آقای مرسی افزایش پیدا کرده،‌ یعنی به‌ویژه در زمینه دسترسی وی به مراقبت‌های پزشکی، و همچنین امکان دیدار وی با وکلا و خانواده‌اش در طول ۶ سال زندانی بودن.» آقای کالویل همچنین افزود:‌ «همچنین به نظر می‌رسد که او مدتهای طولانی در زندان انفرادی به سر برده است.»

دفتر حقوق بشر سازمان ملل همچنین خواستار آن شد که یک نهاد قضایی یا یک نهاد دارای قدرت لازم، که از مسئولان زندان‌ها مستقل باشد، با حکمی مأمور شود تا تحقیقاتی فوری، بی‌طرفانه و موثری را درباره شرایط و دلایل مرگ آقای مرسی به انجام برساند. دولت مصر، اتهام بدرفتاری با آقای مرسی در طول مدت زندان را رد کرده است.

محمد مرسی، رئیس‌جمهوری پیشین مصر روز گذشته در جریان دادگاه در اثر سکته قلبی درگذشت و پیکرش بامداد سه‌شنبه طی مراسمی مختصر با حضور اعضای خانواده‌اش، در قبرستان مدینه‌النصر در شرق قاهره به خاک سپرده شد.

«سیسی قاتل، مرسی شهید»؛ واکنش هوادران اخوان‌المسلمین در ترکیه

از سوی دیگر صدها تن از هوادران اخوان‌المسلمین در ترکیه روز سه‌شنبه راهی خیابان‌های آنکارا و استانبول شدند.

این راهپیمایان علاوه بر سوگواری و اقامهٔ نماز میّت برای محمد مرسی، شعارهایی نیز سر دادند که مقامات قاهره را برای مرگ آقای مرسی سرزنش می‌کرد.

حدود ۵۰۰ تظاهرکننده در برابر سفارت مصر در یکی از خیابان‌های مرکزی آنکارا حاضر شدند و شعارهایی از سردادند از جمله : «سیسی قاتل است،‌ مرسی شهید است» و «کودتاچی‌ها شکست می‌خورند»، شعاری که آشکارا به شیوهٔ به قدرت رسیدن عبدالفتاح السیسی اشاره داشت.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز روز گذشته محمد مرسی را شهید نامید. وی پیش از این نیز از دولت کوتاه مدت محمد مرسی در مصر پشتیبانی کرده بود و بسیاری از هوادارن اخوان‌المسلمین پس از سقوط دولت مرسی راهی ترکیه شدند، چراکه در مصر اجازه فعالیت نداشتند.

محمد مرسی ۶۷ ساله، رئیس‌جمهوری سابق مصر تنها پس از حدود یکسال قرار گرفتن در این مقام با اعتراض‌های گستردهٔ مردمی روبرو شد و سرانجام از سوی عبدالفتاح السیسی، فرمانده وقت ارتش مصر و رئیس‌جمهور کنونی این کشور، از قدرت برکنار و زندانی شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مخالفان سیسی در مصر در پی فراخوان آنلاین شبانه تظاهرات کردند

دادگاه عالی مصر حکم حبس ابد محمد مرسی را تایید کرد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین