با «خواستنی‌ترین» کیف زنانه دنیا آشنا شوید

یک نمونه کیف  کمیاب بیرکین
یک نمونه کیف کمیاب بیرکین Copyright عکس از خبرگزاری فرانسه
نگارش از پریسا خوشنامی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اگر گذرتان به خیابان فوبورگ سن اونوره پاریس بیفتد ممکن است فردی به شما مبلغی حدود ده هزار یورو بدهد و از شما بخواهد که از مشهورترین فروشگاه این خیابان یک کیف خریداری کنید، این اتفاقی واقعی است. گزارش پریسا خوشنامی را بخوانید.

آگهی

اگر گذرتان به خیابان فوبورگ سن اونوره پاریس بیفتد ممکن است فردی به شما مبلغی حدود ده هزار یورو (حدود ۱۶۰میلیون تومان) بدهد و از شما بخواهد که از مشهورترین فروشگاه این خیابان یعنی هرمس یک کیف بیرکین خریداری کنید، البته در ازای پرداخت حق الزحمه. این اتفاقی است واقعی که برای برخی از عابرین و توریست‌ها در محدوده این خیابان رخ داده هرچند که بسیاری موفق به خرید این کیف نمی‌شوند، داشتن پول، شرط کافی برای خرید یک کیف بیرکین نیست.

ماجرای نایاب بودن این کیف در سینما و تلویزیون هم چندین بار به تصویر کشیده شده، مثلا در قسمتی از سریال Sex and the city سامانتا،  یکی از شخصیت های داستان را می بینیم که به شعبه هرمس در نیویورک می رود اما فروشنده از او می خواهد در لیست پنج ساله انتظار بماند تا شاید بعدها بتواند صاحب یک کیف بیرکین شود، البته او بعدتر با شیوه دیگری این کیف را به دست می آورد.

عکس از خبرگزاری فرانسه
فروشگاه هرمس در خیابان فوبورگ سن اونوره پاریسعکس از خبرگزاری فرانسه

تاریخچه کیف‌های هرمس

تیری هرمس در سال ۱۸۷۳ در پاریس کارگاهی را تاسیس کرد و به تولید زین اسب و سایر محصولات چرمی پرداخت، فرزند تیری، امیل موریس سعی کرد تا صنعت هرمس را با تولید محصولاتی مثل کیف، روسری و… گسترش دهد، از جمله یک کیف خاص که آن‌را ابتدا برای همسرش طراحی کرده بود، این کیف بعدها بسیار محبوب شد و بیست سال بعد از اولین تولید، در سال ۱۹۵۶ زمانی که گریس کلی بازیگر مشهور و همسر شاهزاده موناکو از این کیف برای پنهان کردن حاملگی‌اش استفاده کرد به شهرت جهانی رسید. این ماجرا به قول وبسایت کریستیز شبیه به چیزی بود که امروز آن‌را بازایابی ویروس‌وار (Viral Marketing) می‌نامند و باعث شد تا در مدت کوتاهی، بسیاری سفارش ساخت «کیفِ کلی» را بدهند، بعد از این ماجرا نام «کلی» بر روی این کیف ماندگار شد.

_ گریس کلی در حال پنهان کردن حاملگی‌اش با یک کیف هرمس که بعدها به نام خودش، کلی معروف شد
_

در سال ۱۹۸۴ زمانی که جین بیرکین، مدل و خواننده مشهور یکی از رئیس شرکت هرمس به نام ژان لویی دوما را ملاقات می کند از او گلایه می‌کند که کیف قدیمی او (کلی) اصلا مناسب استفاده روزمره نیست، دوما از دعوت می‌کند به همراه یکی از طراحان این شرکت، کیف کاربردی‌تری را طراحی کند و این کیف را به نام خودش، بیرکین نامگذاری می‌کنند. بعدها جین بیرکین به دلیل فشارهای پتا (PETA) موسسه حمایت از حقوق حیوانات، از شرکت هرمس خواست تا روش‌های اخلاقی‌تری را درباره حقوق حیوانات به کار بگیرد و از پوست کروکودیل در ساختن کیف های بیرکین استفاده نکند یا اینکه نام او را از روی این کیف بردارند.

_جین بیرکین با کیف حصیری ساده خود در کنار همسرش سرژ گینزبورو
_

البته تحولات در طراحی کیف‌های هرمس به این موارد محدود نماند، نمونه متأخر و خلاقانه‌تر آن طراحی‌های مارتین مارجیلا در دهه نود میلادی و زمانی بود که به مدیریت خلاقیت هرمس (بخش زنان) منصوب شد، اهمیت این دوره در تقابل روحیه آوانگارد مارتین مارجیلا با ویژگی‌های کلاسیک هرمس بود که تا حدودی باعث مدرن‌تر شدن روح این برند شد، موزه هنرهای تزیینی لوور سال گذشته نمایشگاهی با عنوان «مارجیلا؛ سال‌های هرمس» درباره این دوره برگزار کرد.

_نمایشگاه «مارجیلا، سالهای هرمس» در موزه هنرهای تزیینی لوور
_

چرا برخی از کیف های هرمس تا این حد گران و نایاب هستند؟

یکی از مهم ترین دلایل، اختلاف شدید عرضه و تقاضای این کیف است، این کیف سالانه تنها به تعداد محدودی تولید می‌شود به عنوان مثال به نوشته نشریه اکونومیست، هرمس در سال ۲۰۱۴ تنها حدود هفتاد هزار کیف بیرکین تولید کرده درحالی که تقاضا برای این کیف چندین برابر این تعداد بوده است. موضوع دیگر بالا بودن بهای تمام شده این نوع کیف‌ها ست که تماما طی فرآیندی بدون دخالت ماشین و با تکنیک های ۲۰۰ ساله ویژه چرم سازی هرمس تولید می شوند، به گفته سایت حراجی کریستیز، یک متخصص هرمس، نیازمند داشتن دانشی بالا در زمینه انواع چرم های خاصِ هرمس و روش‌های پیچیده تولید مخصوص این برند است همین متخصص برای ساخت یک کیف حدودا ۴۰ ساعت زمان نیاز دارد و اگر مراحل چرم دوزی درست پیش برود دوخت‌های این کیف هرگز باز نخواهند شد.

محصولات چرمی هرمس

بیرکین، امروز

به مثال اول و توریست‌های خیابان فوبورگ برگردیم، فردی که سفارش خرید را می‌دهد ممکن است این کیف را برای استفاده شخصی خود بخواهد اما امروز شرکت‌هایی هستند که از این راه کسب درآمد می کنند. کیف بیرکین در فرانسه ارزان‌تر از سایر کشورها به فروش می‌رسد به علاوه اینکه به خریداران غیر ساکن در فرانسه مبلغ مالیات بازگردانده می شود، که باز هم قیمت کیف اولیه را کاهش میدهد، همین‌طور افرادی در سراسر دنیا هستند که نمی خواهند برای داشتن این کیف در لیست انتظار چندین ساله بمانند و حاضرند مبالغ بیشتری پرداخت کنند، حتی در یک مورد نمونه نادری از کیف بیرکین در یک حراجی به قیمت ۳۰۰ هزار دلار (تقریبا معادل ۴ میلیارد تومان) فروش رفت. مشکلی که وجود دارد این است که فروش این کیف تنها با کارت شناسایی ممکن است و هر فرد تنها می تواند در سال یک یا دو بار این نوع کیف را خرید کنند، بنابراین این شرکت‌ها به سراغ افراد عادی می‌روند و به آنها در ازای پرداخت مبالغی سفارش خرید یک کیف بیرکین را می‌دهند.

عکس از خبرگزاری فرانسه
نمایی از داخل فروشگاه هرمس در شانگهای چینعکس از خبرگزاری فرانسه

نیویورک تایمز اخیرا در گزارشی با اشاره به رشد این شرکت‌های واسطه‌ای و سایت ‌های فروش آنلاین به چالش‌های پیش روی هرمس پرداخته که در نهایت باعث ضربه به برندینگ این کیف شده‌اند، اینکه کیفهای خاص هرمس کم‌ کم آن ویژگی کمیاب بودن را از دست داده‌اند، مثلا در همین لحظه می توان از وبسایت فروش محصولات لوکس The Real Real انواع مختلف این کیف را خریداری کرد.

رابرت چاوز، مدیر اجرایی این شرکت در آمریکا، سال گذشته، در مجمع جهانی اسکیفت ،در یک سخنرانی اعلام کرد که با وجود رشد شرکت های خرده فروشی و فروش آنلاین همچنان تقاضا برای فروش این کیف بسیار بالاتر از عرضه آن است. برای همین هم است که بسیاری به خرید این کیف به نوعی سرمایه گذاری نگاه می کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئو؛ لباس شنای زنان با قابلیت بازیافت در اسپانیا

«شیک پوشی ایرانی» در گفت‌وگو با آراز فضائلی، طراح مد

چرا با وجود تبلیغات اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی، نمایش‌های مُد ادامه دارد؟