آغاز بازی تاج و تخت برای انتصاب رهبران نهادهای اتحادیه اروپا

آغاز بازی تاج و تخت برای انتصاب رهبران نهادهای اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پارلمان اروپا باید خود را برای مواجه با پیروزان میدان انتخابات آماده کند. لیبرال‌ها و احزاب سبز که برندگان بزرگ انتخابات پارلمان اروپا بودند، مخالف شیوه انتخاب خودکار برای تعیین ریاست نهادهای اروپایی هستند. این گروه‌ها نمی خواهند تا نامزد مورد نظر سران کشورهای اروپایی نیز بر آنان تحمیل شود.

آگهی

با به پایان رسیدن انتخابات پارلمان اروپا و اقبال شهروندان اروپایی به سمت احزاب سبز و احزاب راست افراطی، چانه زنی‌های گروه‌های مختلف برای انتصاب رهبران نهادهای مختلف اتحادیه اروپا، به ویژه ریاست کمیسیون اروپا آغاز شده است.

دونالد توسک، رییس لهستانی شورای اروپایی که در چهار سال اخیر رهبری این نهاد را بر عهده داشته است روز سه شنبه ۲۸ مه (۷ خرداد) همزمان با برگزاری نشست سران کشورهای اروپایی برای انتخاب رهبران جدید نهادها به مشاوره و چانه زنی با سران ۲۸ کشور عضو خواهد پرداخت.

فرانس تیمرمن، معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از حزب سوسیالیستهای اروپایی و از جمله کاندیداهای پیروز در انتخابات که امیدوار است جانشین رییس خود، یعنی ژان کلود یونکر شود، شامگاه یکشنبه پس از اعلام نتایج گفت: «حال بازی تاج و تخت برای رسیدن به ریاست نهادها شروع می شود.»

حامیان مانفرد وبر، آلمانی چهر میانه روی ائتلاف «حزب مردم اروپا»، طرفدار شیوه «اشپیتس کاندیدات» (Spitzenkandidat ) هستند. به این ترتیب که آقای وبر به عنوان نامزد سرلیست پیروز، به عنوان رئیس گروه پارلمانی اکثریت به صورت خودکار و مستقیم در مقام رییس کمیسیون اروپا شناخته شود. این شیوه هم‌اکنون در آلمان و بسیاری دیگر از نظام‌های پارلمانی برای انتخاب نخست وزیر به کار گرفته می‌شود.

REUTERS/Yves Herman
مانفرد وبر آلمانی چهر میانه روی ائتلاف «حزب مردم اروپا»REUTERS/Yves Herman

بیشتر بخوانید:

حزب مردم اروپا تلاش خواهد کرد با جلب حمایت سران کشورها پیش از آغاز رسمی نشست سران کشورهای اروپایی، جایگاه نامزد خود را به عنوان رییس کمیسیون اروپا تثبیت کند.

حزب راست میانه مردم اروپا با اینکه همچنان بزرگترین بلوک در پارلمان اروپا خواهد بود اما در این انتخابات ۴۰ کرسی را که پیش از این داشت، از دست داده است. از سوی دیگر سقوط دولت سباستین کورتس، صدر اعظم محافظه کار اتریش بر تلاش‌های حامیان آقای وبر سایه انداخته است.

علاوه بر این، اختلافات حزب مردم اروپا با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و تعلیق عضویت وی در این حزب، منجر به عدم حمایت او از نامزدی مانفرد وبر شده است.

با این حال، آنه‌گرت کرامپ‌کارن باوئر، رهبر حزب محافظه کار دموکرات مسیحی آلمان شامگاه دوشنبه ۲۷ مه اعلام کرد: «مانفرد وبر در جایگاه رهبری است و ما برای آنکه در پارلمان اروپا اکثریت رای را از آن خود کند، تلاش خواهیم کرد.»

برخی تحلیلگران می گویند که رهبران کشورهای اروپایی تلاش خواهند کرد تا اعضای حزب مردم اروپا را متقاعد کنند تا دست از تلاش برای انتصاب نامزد خود برای ریاست کمیسیون اروپا بردارند.

رویترز
فرانس تیمرمن، معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپارویترز

در این میان امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه که در انتخابات پارلمان اروپا در برابر حزب مارین لوپن با اختلاف کمی شکست خورد، تلاش خواهد کرد حمایت سران برخی کشورها و رهبران سوسیالیست را جلب کند تا بتواند شرایط را برای نامزدهای حزب متبوعش در جهت دستیابی به ریاست کمیسیون اروپا فراهم کند.

در همین راستا، آقای ماکرون شامگاه دوشنبه نخست وزیر اسپانیا، پدرو سانچز را برای مراسم شام در پاریس پذیرفت. رییس جمهوری فرانسه امروز پیش از آغاز نشست سران اروپایی، با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز دیدار خواهد کرد.

یک مقام بلند پایه اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفت: «تعدادی از سران کشورها تلاش خواهند کرد تا نامزد اشپیتس کاندیدات را خنثی کنند اما سیستم انتخاب خودکار را از بین نخواهند برد.»

این مقام بلند پایه اضافه کرد که البته با وجود اختلافات شاهد رای فرانسه در مخالفت با آلمان نخواهید بود چرا که این به معنی یک بحران خواهد بود.

پارلمان اروپا باید خود را برای مواجه با پیروزان میدان انتخابات آماده کند. لیبرال‌ها و حزب‌های سبز که برندگان بزرگ انتخابات پارلمان اروپا بودند مخالف شیوه انتخاب خودکار برای تعیین ریاست نهادهای اروپایی هستند. در عین حال، این گروه‌ها نمی خواهند تا نامزد مورد نظر سران کشورهای اروپایی نیز بر آنان تحمیل شود.

جانشین آینده ژان کلود یونکر باید اکثریت قاطع آرا یعنی ۳۷۶ رای را از آن خود کند. اکثریت قاطعی که بدون حمایت حزب مردم اروپا امکان پذیر نخواهد بود.

بنابراین اگر حزب مردم اروپا همچنان از آقای وبر حمایت کند، شانسی برای دستیابی به ریاست کمیسیون اروپا برای فرانس تیمرمن و همین طور نامزد لیبرال‌ها یعنی مارگرت وستاگر باقی نخواهند ماند.

رویترز
مارگرت وستاگر، کمیسر اتحادیه اروپا و نامزد ریاست کمیسیون اروپارویترز

در این وضعیت تنها در صورتیکه آقای وبر از رقابت انصراف دهد، لیبرال‌ها و سوسیالیست‌ها می توانند با تشکیل ائتلاف یکی از نامزدهای خود را به ریاست برسانند اما به گفته یکی از اعضای حزب مردم اروپا: «تاکنون هیچ ائتلافی بین لیبرال‌ها و سوسیالیست‌ها شکل نگرفته است.»

آگهی

روسای پنج نهاد اروپایی در ماه‌های آینده تعیین خواهند شد: رییس پارلمان اروپا در ابتدای ماه ژوئیه، رییس کمیسیون اروپا، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، رئیس بانک مرکزی اروپا در ماه نوامبر و رئیس شورای اروپایی در ابتدای ماه دسامبر.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوپولیست‌های «ضد اروپایی» در مسیر دستیابی به دستاوردهای بزرگ در انتخابات اتحادیه اروپا هستند

پارلمان اروپا برای نخستین بار خواستار آتش‌بس دائمی در جنگ غزه شد

یکصد و بیست نماینده پارلمان اتحادیه اروپا خواستار سلب حق وتوی مجارستان شدند