انتصاب جنجالی وزیر دادگستری جمهوری چک خشم مردم را برانگیخت

انتصاب جنجالی وزیر دادگستری جمهوری چک خشم مردم را برانگیخت
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بابیش متهم است که در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ با اختلاس دو میلیون یورو از محل یارانه‌های اروپا در یک مجموعه هتل مجلل به نام «لانه قو» در نزدیکی پراگ سرمایه گذاری کرده است.

آگهی

ده‌ها هزار نفر در پراگ، پایتخت جمهوری چک در اعتراض به انتصاب وزیر جدید دادگستری این کشور راهپیمایی کردند. 

در این راهپیمایی بزرگ و کم‌پیشینه که روز سه شنبه ۳۱ اردیبهشت برگزار شد، معترضان خواستار حفظ استقلال و بی‌طرفی دستگاه قضایی در این جمهوری کوچک اروپایی شدند. از زمان انتصاب ماری بنسوا در پست وزارت دادگستری در حدود یک ماه پیش، این چهارمین و بزرگ‌ترین راهپیمایی ضددولتی در چک بوده است.

معترضان بر این باورند که وزیر جدید دادگستری بنا دارد پرونده اتهامی علیه آندری بابیش، نخست وزیر چک را ببندد. آقای بابیش متهم به اختلاس و دزدی از یارانه‌های اتحادیه اروپاست.

راهپیمایان در میدان وینچسلاس تجمع کرده بودند که یکی از نمادهای تاریخی جمهوری چک است. در همین میدان بود که اعتراض‌های گسترده موسوم به «انقلاب مخملی» علیه رژیم کمونیستی سابق در سال ۱۹۸۹ شکل گرفت.

آندری بابیش، نخست وزیر جمهوری چک

خانم بنسوا ۷۱ ساله که روز ۱۱ اردیبهشت و پس از استعفای وزیر پیشین به جای او منصوب شد، از نزدیکان و دستیاران قدیمی میلوش زمان، رئیس جمهوری چک است. او در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نیز وزیر دادگستری و از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ دادستان کل کشور بود.

استعفای وزیر قبلی یان کنزینک پس از آن روی داد که پلیس اتهام علیه نخست وزیر را اعلام کرد. بابیش متهم است که در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ با اختلاس دو میلیون یورو از محل یارانه‌های اروپا در یک مجموعه هتل مجلل به نام «لانه قو» در نزدیکی پراگ سرمایه‌گذاری کرده است. این سیاستمدار میلیاردر به خاطر این اتهام ممکن است به ۵ تا ۱۰ سال زندان محکوم شود. او همچنین به همدستی با پلیس مخفی دولت کمونیستی پیش از سال ۱۹۸۹ متهم است.

نخست وزیر ۶۴ ساله چک از حزب عوامگرای‌ ای‌آن‌او با رد این اتهام‌ها، آن را یک «توطئه سیاسی» خوانده است. حزب متبوع آقای بابیش ۷۸ کرسی از ۲۰۰ کرسی مجلس عوام را در اختیار دارد و کابینه او که ترکیبی از اعضای حزبش و سوسیال دموکرات‌هاست، از سوی حزب کمونیست نیز حمایت می‌شود.

راهپیمایی بعدی علیه نخست وزیر و وزیر دادگستری قرار است روز سه شنبه آینده در سراسر کشور برگزار شود.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشن صدمین سالگرد تاسیس چکسلواکی در جمهوری چک

'دونالد ترامپ جمهوری چک': اتهام‌ها علیه من دروغ است

میلوش زِمان، رئیس جمهور طرفدار روسیه به دور دوم انتخابات جمهوری چک راه یافت