دعوت گوایدو برای تجمع مسالمت آمیز در مقابل پادگان‌های نظامی در ونزوئلا

درخواست گوایدو برای تجمع آرام و مسالمت آمیز مقابل پایگاه های نظامی
درخواست گوایدو برای تجمع آرام و مسالمت آمیز مقابل پایگاه های نظامی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این درخواست در حالی مطرح می شود که رهبر نوظهور مخالفان ونزوئلا پیش‌تر روز سه شنبه با ورود به یک پایگاه نظامی در حومه کاراکاس در اقدامی «کودتاگونه» اعلام کرد که بخشی از نظامیان به وی پیوسته‌اند تا با همراهی مردم حرکت نهایی برای سرنگونی دولت حاکم بر ونزوئلا آغاز شود.

آگهی

خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا خواهان برپایی تجمع آرام و تظاهرات مسالمت آمیز مردم کشورش مقابل پایگاه های نظامی کشورش شد.

آقای گوایدو که دولت حاکم بر ونزوئلا را «غیرمشروع» می داند و به عنوان رئیس جمهوری خود خوانده کشورش سوگند یاد کرده است از هوادارن خود خواسته است که روز شنبه برای درخواست توقف حمایت ارتش از نیکلاس مادورو به صورت مسالمت آمیز و آرام مقابل پایگاه های نظامی این کشور تظاهرات کنند.

این درخواست در حالی مطرح می شود که رهبر نوظهور مخالفان ونزوئلا پیشتر روز سه شنبه با ورود به یک پایگاه نظامی در حومه کاراکاس در اقدامی «کودتاگونه» اعلام کرد که بخشی از نظامیان به وی پیوسته اند تا با همراهی مردم حرکت نهایی برای سرنگونی دولت حاکم بر ونزوئلا آغاز شود.

نیکلاس مادور اما ساعاتی پس از آن بر وفاداری ارتش و حمایت نظامیان از وی تاکید کرد و اقدام صورت گرفته را نتیجه تحرکات تعداد اندکی از «کودتاچیان» خواند که به گفته وی تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

اینک با گذشت سه روز از آغاز دور جدید اعتراض های مردمی تحت هدایت خوان گوایدو که با حمایت آمریکا و بیش از پنجاه کشور دیگر همراه شده و روز چهارشنبه تعدادی مجروح و یک کشته نیز به همراه داشت، رهبر اپوزیسون با پذیرفتن ادامه حمایت ارتش از دولت حاکم بار دیگر خواستار پیوستن نظامیان به جنبش مردمی در کشورش شده است.

بیشتر بخوانید:

آقای گوایدو با انتشار توییتی از عموم مردم ونزوئلا خواسته است که روز شنبه چهارم ماه مه در یک حرکت صلح آمیز ملی با تجمع مقابل پایگاه های نظامی، مهمترین یگان های ارتش را به پیوستن به جنبش مشروع برآمده از قانون اساسی دعوت کنند.

ارتش در ونزوئلا از قدرت و محوریتی قابل توجه برخوردار است به نحوی که کنترل بخش نفتی که ۹۶ درصد از درآمد کشور را تشکیل می دهد در دست نظامیان است. نفوذ نظامیان در بسیاری از وزارتخانه های این کشور بسیار محسوس و قابل توجه است.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا که برغم نارضایتی های مردمی و تلاش اپوزیسیون برای سرنگونی وی تاکنون حمایت قاطع ارتش را با خود همراه داشته است روز پنجشنبه در جمع بیش از چهار هزار سرباز تحت فرمان خود در یکی از پایگاه های نظامی پایتخت تاکید کرد: «ما در اوج یک نبرد تمام عیار به سر می بریم و برای آنکه بتوانیم "خائن ها» و «کودتاچیان» را شکست دهیم باید از روحیه بالایی برخوردار باشیم.»

آقای مادورو که وزیر دفاع و بسیاری از افسران بلند پایه ارتش وی را در این مراسم همراهی می کردند سخنان خود را با این شعار به پایان برد: «همیشه وفاداری، خیانت هرگز».

شورش مردمی ونزوئلا که روز سه شنبه با سخنان خوان گوایدو آغاز شده بود سبب شد تا بیست و پنج نظامی بریده از حاکمیت به سفارت برزیل در کاراکاس پناهنده شوند.

از سوی دیگر لئوپولد لوپز، یکی دیگر از چهره های سرشناس اپوزیسیون که از سال ۲۰۱۷ در حصر خانگی به سر می برد پس از شدت گرفتن ناآرامی ها در روز سه شنبه موفق به فرارشد و در کنار خوان گوایدو در پی سرنگونی حکومت برآمد. وی اما پس از فروکش کردن شورش به سفارت اسپانیا در کاراکاس پناهنده شد.

سرویس های امداد منطقه ای در کاراکاس که تحت کنترل اعضای اپوزیسیون این کشور است اعلام کرده اند که درگیری های سه روز گذشته دست کم ۴۶ زخمی برجای گذاشته است. بر اساس این گزارش دو تن از مجروجان هدف گلوله سلاح های گرم قرار گرفته اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خوان گوایدو برغم تایید اعزام نماینده به اسلو، گفتگو با دولت را منکر شد

گفت‌وگو با طرفداران مادورو در محله‌های مرفه حامی‌ گوایدو

مادورو در واکنش به انتقال هواپیمای ونزوئلا به آمریکا: راهزن دیوانه هواپیمای ما را دزدید