رهبر داعش زنده است؛ واکنش آمریکا به پیام ویدئویی البغدادی

 واکنش آمریکا به انتشار ویدیویی از رهبر داعش چه بود؟
واکنش آمریکا به انتشار ویدیویی از رهبر داعش چه بود؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نادا باکوس، کارشاس سابق سیا که پیش از ظهور داعش فعالیت وی بر روی گروه القاعده در عراق متمرکز بود، معتقد است که ابوبکر بغدادی در حال تبدیل شدن به «رهبر پنهان یک شبکه مخفی است.»

آگهی

در پی انتشار پیامی ویدیویی از سوی ابوبکر البغدادی، رهبر داعش که به سرعت به کانون خبری رسانه های جهان تبدیل شد، ایالات متحده آمریکا تاکید کرد که به تلاش برای پیگرد و دستگیری رهبران این گروه افراط گرا و خشونت طلب ادامه خواهد داد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ساعاتی پس از انتشار این ویدیو اعلام کرد که ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری واشنگتن همچنان مصمم به ادامه ماموریت برای شکست کامل «این تروریست ها» است و تلاش دارد کلیه رهبران این گروه را دستگیر و به دست عدالت بسپرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه ضمن تاکید بر اینکه داعش یک گروه شکست خورده است، خاطر نشان کرد: «کارشناسان آمریکایی در حال بررسی ویدیوی ضبط شده ای هستند که از سرکرده این گروه منتشر شده است. این ویدیو سپس برای بررسی دقیق تر و تعیین صحت و اعتبار آن تحویل سرویس های اطلاعاتی خواهد شد.»

از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون نیز به انتشار ویدیوی رهبر داعش واکنش نشان داه است.

شون رابرتسون، سخنگوی پنتاگون با اعلام اینکه وزارت مقامات وزارت دفاع در جریان انتشار این ویدیو قرار گرفته و در حال بررسی آن هستند، یادآور شد که ماموریت شکست کامل داعش با حمایت و پشتیبانی شرکای آمریکا ادامه خواهد یافت.

سازمان اطلاعات مرکزی، سیا هنوز به طور رسمی به انتشار این ویدیو واکنش نشان نداده است.

این در حالیست که نادا باکوس، کارشاس سابق سیا که پیش از ظهور داعش فعالیت وی بر روی گروه القاعده در عراق متمرکز بود، معتقد است که ابوبکر بغدادی در حال تبدیل شدن به «رهبر پنهان یک شبکه مخفی است.»

به اعتقاد کارشناس سابق سیا انتشار ویدوی سرکرده داعش نشان می دهد که وی بسیار فرصت طلب است زیرا با توجه به ظرفیت و توانایی محدودی که برای جابجایی و برقراری ارتباط دارد از کمترین فرصت ها برای هماهنگی و جهت دهی به عملیات استفاده می کند.

ویدیوی سرکرده داعش که روز دوشنبه منتشر شد نخستین نمایش تصویری از وی پس از پنج سال گذشته بود. ابوبکر بغدادی پس از نخستین ویدیو که وی را در حال سخنرانی در مسجد نور موصل به تصویر کشیده بود عمدتا با ارسال پیام های صوتی اقدام به پیام رسانی کرده است.

در طول سالها و پس از انتشار اولین ویديوی البغدادی، اخباری مبنی بر کشته یا زخمی شدن وی منتشر شد. انتشار این پیام ویديوی اما نشان از این دارد که ابوبکر البغدادی زنده است.

رهبر داعش در این ویدیوی هجده دقیقه ای که توسط یک کانال تلگرامی وابسته به این گروه منتشر شد تاکید کرد که عملیات بر ضد غرب یک نبرد طولانی است و انتقام خون اعضای این گروه که در سوریه و عراق کشته شدند، گرفته خواهد شد.

ابوبکر بغدادی همچنین با اشاره به انفجارهای مرگبار هفته گذشته در سریلانکا از این حملات به عنوان انتقام عملیات کشورهای غربی بر ضد نیروهای این گروه در منطقه باغوز واقع در شمال سوریه یاد کرد.

گروه داعش روز دوشنبه برای نخستین بار پس از پنج سال گذشته ویدیویی از ابوبکر بغدادی منتشر کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌ها به کشته شدن بغدادی؛ روسیه بار دیگر نسبت به مرگ رهبر داعش ابراز تردید کرد

وداع با پیکر دروازه‌بانی که «آوازخوان انقلاب» سوریه شد

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها