روحانی: نیروهای مسلح ایران علیه کشورهای منطقه اقدام نمی‌کنند

روحانی: نیروهای مسلح ایران علیه کشورهای منطقه اقدام نمی‌کنند
Copyright تسنيم
Copyright تسنيم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تنش در روابط میان ایران و کشورهای عرب منطقه از سال‌های گذشته و با افزایش رقابت میان تهران از یک سو و ریاض و متحدانش از سوی دیگر به شکل کم‌سابقه‌ای بالا گرفته است.

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران می‌گوید ارتش و سپاه این کشور در برابر «کشورهای همسایه، ملت‌های مسلمان و منافع ملی» آن‌ها نیستند بلکه «در برابر متجاوزان ایستادگی» می‌کنند. وی ایالات متحده آمریکا و اسرائیل را «ریشه مشکلات منطقه و دنیای اسلام» توصیف کرد. 

رئیس جمهوری ایران ۲۹ فروردین و در جریان رژه سالانه روز ارتش ایران این سخنان را عنوان کرد. این در حالی است که تنش در روابط میان ایران و کشورهای عرب منطقه از سال‌های گذشته و با افزایش رقابت میان تهران از یک سو و ریاض و متحدانش از سوی دیگر به شکل کم‌سابقه‌ای بالا گرفته است. 

آقای روحانی تصمیم ایالات متحده آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را «اقدامی زشت از سوی یک دولت فریبکار»  و «توهین به ملت ایران» خواند و گفت:‌ «با اقدام امریکایی ها همه دیدند که مردم یکپارچه کنار سپاه ایستادند و همیشه هم درکنارش خواهند بود به همان دلیلی که سپاه همیشه کنار مردم بوده و همواره خواهد بود.»

عربستان سعودی، اسرائیل بحرین و امارات متحده عربی قاطعانه از تصمیم دولت دونالد ترامپ علیه سپاه پاسداران حمایت کردند. 

رئیس جمهوری اسلامی ایران قدرت نیروهای مسلح ایران را قدرت کشورهای منطقه و قدرت دنیای اسلام خواند. وی از رهبران کشورهای منطقه و جهان اسلام خواست تا اسرائیل را به عقب برانند. 

مناسبات ایران و کشورهای عرب منطقه در دهه‌های اخیر و در جریان رقابت میان جمهوری اسلامی و پادشاهی سعودی بر سر کسب قدرت راهبری در غرب و جنوب غرب آسیا (خاورمیانه) به شدت افزایش یافته است. دولت‌های عربی برای مقابله با تهران، بیش از پیش به ایالات متحده نزدیک شده و در سال‌های اخیر حتی اقدام به برقراری روابطی با اسرائیل کرده اند. یمن و سوریه در حال حاضر دو جبهه نبرد اصلی میان ایران از یک سو و عربستان و متحدانش از سوی دیگر به شمار می‌روند. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خلع تابعیت و مجازات های سنگین ۱۳۸ بحرینی به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران ایران

سپاه پاسداران: به آمریکا درس‌های فراموش نشدنی خواهیم داد

رویارویی مستقیم نظامی با اسرائیل چه تاثیری بر زندگی شهروندان عادی ایران می‌گذارد؟