فرستادۀ سازمان ملل در امور لیبی: یورش خلیفه حفتر به طرابلس «کودتا» است

فرستادۀ سازمان ملل در امور لیبی: یورش خلیفه حفتر به طرابلس «کودتا» است
Copyright  REUTERS/Esam Omran Al-Fetori
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

غسان سلامه: تصمیم خلیفه حفتر در صدور حکم بازداشت برای فایز السراج و دیگر مقامات طرابلس آنهم در حالیکه دو طرف پیش‌تر موافقت خود را برای برگزاری انتخابات اعلام کرده بودند «بیشتر شبیه یک کودتا است تا مبارزه با تروریسم».

آگهی

ژنرال خلیفه حفتر که قدرت را در شرق لیبی در دست دارد، با صدور حکم بازداشت برای فایز السراج، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی طرابلس، در تلاش برای کودتا بوده است.

این خبر روز دوشنبه از سوی غسان سلامه، فرستادۀ ویژه سازمان ملل در امور لیبی اعلام شد.

آقای سلامه در گفتگو با رادیو بی‌بی‌سی اعلام کرد تصمیم خلیفه حفتر در صدور حکم بازداشت برای فایز السراج و دیگر مقامات طرابلس آنهم در حالیکه دو طرف پیش‌تر موافقت خود را برای برگزاری انتخابات اعلام کرده بودند «بیشتر شبیه یک کودتا است تا مبارزه با تروریسم».

دولت فایز السراج (در غرب لیبی) از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شده و دولت خلیفه حفتر (در شرق) صدور این حکم بازداشت را تایید کرده است.

نیروهای وفادار به خلیفه حفتر سوم آوریل (۱۴ فروردین) با شعار «رها کردن کشور از چنگال تروریسم» پیشروی به سمت شهر طرابلس را آغاز کردند. آنها که پیش‌بینی کرده بودند ظرف دو روز پیروز شده و بر طرابلس مسلط خواهند شد، در حومۀ جنوبی شهر با نظامیان دولت رقیب که عمدتا از گروههای مسلح جناح‌های مختلف در غرب لیبی تشکیل شده‌اند، درگیر شدند.

این درگیری‌ها طی دو هفتۀ گذشته دست‌کم ۱۲۰ کشته و بیش از ۵۰۰ زخمی برجای گذاشته است.

خلیفه حفتر بطور قابل توجهی بر شمار نیروهایش در اطراف طرابلس افزوده و حتی دست به حملات هوایی زده است. دولتهای طرفدار خلیفه حفتر از جمله امارات متحده عربی، مصر و فرانسه بر این باورند که این ژنرال ۷۵ سالۀ ارتش معمر قذافی دیکتاتور پیشین لیبی، بهترین گزینه برای پایان دادن به هرج و مرج‌ها در این کشور است و بنا بر تحلیل‌ها در حال حاضر نیز خلیفه حفتر هیچ فشاری از سوی دولتهای پشتیبان خود برای عقب‌نشینی از حومۀ طرابلس احساس نمی‌کند.

با تشدید این درگیری‌ها غسان سلامه، فرستادۀ ویژه سازمان ملل در امور لیبی که قصد داشت در این هفته کنفرانس آشتی ملی را در این کشور برگزار کند، مجبور به تعویق این برنامه شد.

او همچنین در این گفتگوی رادیویی اعلام کرد که در واقع در این دو هفته لیبی با یک بن‌بست نظامی روبرو شده است و ابراز امیدواری کرد که هر دو طرف به‌زودی به این نتیجه برسند که هیچ‎کدام نمی‌توانند به یک پیروزی کامل نظامی دست یابند.

به گفتۀ او در این دو هفته هر دو طرف ۳۰ حملۀ هوایی انجام داده‌اند با این وجود هیچ تغییری در وضعیتشان در زمین روی نداده است.

این حملات نظامی بویژه در جنوب طرابلس به زیرساختهای غیرنظامی و خانه‌های مسکونی خسارات زیادی وارد کرده است.

بیشتر بخوانید:

پاریس میزبان کنفرانس لیبی؛ توافق مخالفان برای برگزاری انتخابات

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لیبی؛ مردان مسلح آب را به روی طرابلسی‌ها بستند

سفر اروپایی نخست وزیر لیبی همزمان با حمایت آشکار فرانسه از خلیفه حفتر

دو و نیم تن سنگ اورانیوم‌ گمشده لیبی پیدا شد