سخنگوی ارتش ملی لیبی به یورونیوز: اروپایی‌ها نگران غیرنظامیان نباشند

گروهی از نیروهای ارتش ملی لیبی، تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر
گروهی از نیروهای ارتش ملی لیبی، تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«هدف از کارزار ما بازگرداندن لیبی به آغوش جامعه جهانی است. این که لیبی به جای صادر کردن ترور به کشورهای دیگر، از موقعیت طبیعی خود بهره برده و به یک کشور خوب و مثبت بدل شود، به واقع در جهت منافع ملی ماست.»

آگهی

گروه موسوم به «ارتش ملی لیبی» (LNA) در چهارچوب حمله نظامی خود به طرابلس در روزهای اخیر، از روز یکشنبه حمله هوایی علیه پایتخت را آغاز کرده است.

با آن که اکثر کشورهای غربی حمله این گروه را محکوم کرده‌اند، اما سخنگوی آنها هدف از این عملیات را «بازگرداندن لیبی به جامعه جهانی» اعلام می‌کند.

نیروهای نظامی«ارتش ملی لیبی» مستقر در شرق این کشور که تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر عمل می‌کنند روز پنج‌شنبه ۱۵ فروردین عملیات گسترده خود را برای در دست گرفتن کنترل طرابلس آغاز کردند. این شهر بر اساس یک توافق‌نامه ملی مورد حمایت سازمان ملل، در کنترل دولت فعلی قرار دارد. رقابت میان دولت حاکم و گروه حفتر برای حاکمیت لیبی اندک زمانی پس از سقوط دولت معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و هنوز ادامه دارد.

ژنرال احمد مسماری، سخنگوی ارتش ملی روز یکشنبه در گفتگو با یورونیوز در این زمینه گفت: «پیشروی یگان‌های ما به خوبی در حال انجام است و ما در حال تقویت آن دسته از مواضع نظامی هستیم که در جریان عملیات به سرعت و با موفقیت دست آوردیم.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

او در مورد شیوه عملیاتی نیروهای تحت امر ژنرال حفتر گفت: «نیروهای ما ابتدا به سه موضع حمله هوایی کردند. از این اهداف، دو موضع به هدف تسهیل پیشروی نیروهای زمینی ما بمباران شد. هدف سوم نیز یک موضع توپخانه‌ای واقع در حدود ۶۰ کیلومتری غرب العزیزیه [۴۰ کیلومتری جنوب طرابلس] بود.»

سخنگوی «ارتش ملی لیبی» همچنین گفت نبرد طرابلس به هدف «دفاع از شهروندان غیرنظامی، مردم لیبی و منافع و منابع کشور» آغاز شده است.

آتش‌بس بشردوستانه

وزارت بهداشت دولت ملی لیبی روز دوشنبه اعلام کرد تاکنون دست کم ۲۵ نفر در جریان نبرد طرابلس کشته شده‌اند. یکی از اعضای کادر درمانی صلیب سرخ جهانی از قربانیان این حملات بوده است.

رویترز
احمد مسماری، سخنگوی ارتش ملی لیبیرویترز

سازمان ملل متحد می‌گوید اوج‌گیری تنش جاری تاکنون به آواره شدن دو هزار و ۸۰۰ تن انجامیده است. این سازمان به همین دلیل روز دوشنبه خواستار برقراری یک آتش‌بس بشردوستانه موقت در این کشور شد. هدف از این طرح آتش‌بس «ایجاد امکان رساندن خدمات فوری به شهروندان، به ویژه به مجروحان» اعلام شده است. نخستین طرح آتش‌بس دو ساعته همان روز یکشنبه نقض شد.

بیشتر بخوانید:

آمریکا و اتحادیه اروپا نیز ضمن درخواست از ژنرال حفتر به توقف عملیات، خواستار خویشتنداری طرفین و بازگشت به میز مذاکره به هدف نجات جان شهروندان غیرنظامی شدند.

رد انتقاد غرب

با این حال ژنرال مسماری ضمن رد انتقاد کشورهای غربی به یورونیوز گفته است: «هدف از کارزار ما تنها بازگرداندن لیبی به آغوش جامعه جهانی است. این که لیبی به جای صادر کردن ترور به کشورهای دیگر، از موقعیت طبیعی خود بهره برده و به یک کشور خوب و مثبت بدل شود، به واقع در جهت منافع ملی ماست.»

وی در مورد نگرانی کشورهای اروپایی از کشته و مجروح شدن شهروندان عادی در جریان حمله نیروهای حفتر به طرابلس گفت: «کشورهای اروپایی می‌ترسند که امنیت شهروندان عادی به خطر بیفتد. اما من اطمینان می‌دهم که دغدغه اصلی خود ما هم حفظ امنیت شهروندان است.»

در تقویم سیاسی لیبی، برگزاری یک کنفرانس ملی با شرکت دولت و مخالفان تحت امر ژنرال حفتر به هدف برون‌رفت از بن‌بست سیاسی در این کشور پیش‌بینی شده است. سازمان ملل از برگزاری این کنفرانس که قرار است در روزهای ۲۵ تا ۲۷ فروردین برگزار شود، استقبال کرده و از آن حمایت می‌کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشته شدن ۲۲۰ تن در حومه طرابلس در پی تغییر معادله پیچیده لیبی

تعلیق همکاری امنیتی لیبی با فرانسه؛ الیزه حمایت از خلیفه حفتر را رد کرد

دو و نیم تن سنگ اورانیوم‌ گمشده لیبی پیدا شد