انتخابات شهرداری ترکیه؛ حزب رقیب اردوغان در استانبول هم پیشتاز است

انتخابات شهرداری ترکیه؛ حزب رقیب اردوغان در استانبول هم پیشتاز است
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رجب طیب اردوغان با پذیرش تلویحی شکست حزب خود در انتخابات محلی ترکیه گفت: «اگر نقصی بوده، وظیفه ماست که تصحیح و جبرانش کنیم.»

آگهی

پس از پیروزی رقیب اردوغان در انتخابات شهرداری در پایتخت، آنکارا و نیز در چند شهر دیگر از جمله ازمیر، نامزد رقیب حزب حاکم ترکیه در انتخابات استانبول نیز پیشتاز شد. استانبول بزرگترین شهر ترکیه است.

این مطلب را کمیته عالی انتخابات ترکیه روز دوشنبه ۱۲ فروردین اعلام کرد.

پیش از این نیز حزب جمهوری‌خوه خلق، اصلی‌ترین رقیب حزب حاکم گفته بود اکرم امام‌اوغلو، نامزد این حزب در انتخابات شهرداری که روز یکشنبه ۱۱ فروردین در استانبول برگزار شد حائز بیشتری میزان آرا شده است.

پیامدهای اقتصادی شکست حزب عدالت و توسعه

به دنبال شکست حزب حاکم ترکیه در انتخابات شهرداری در آنکارا و چندین شهر مهم دیگر، بهای واحد پول رسمی این کشور کاهش یافت.

بامداد دوشنبه ۱۲ فروردین ارزش هر لیره ترکیه با سه دهم درصد کاهش در برابر دلار آمریکا به ۰.۱۸ دلار رسید. لیره ترکیه در جریان بحران ارزی سال گذشته میلادی در این کشور حدود ۳۰ درصد ارزش خود را از دست داده بود. کارشناسان سیاسی ترکیه همین بحران مالی را یکی از عوامل اصلی افت هواداران دولت کنونی می‌دانند.

عدالت و توسعه، حزب متبوع رئیس جمهوری ترکیه رجب طب اردوغان، در انتخابات شهرداری که روز یکشنبه برگزار شد در چندین شهر از جمله آنکارا، پایتخت و ازمیر از رقیب خود شکست خورد. منصور یواش، نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق برای شهرداری در رقابتی نزدیک با نامزد حزب عدالت و توسعه در آنکارا پیروز شد. حزب برنده در آنکارا مدعی پیروزی در انتخابات بزرگ‌ترین شهر ترکیه یعنی استانبول هم شده است. به نظر می‌رسد رقابت احزاب رقیب در استانبول بسیار تنگاتنگ و نزدیک باشد، زیرا هر دو حزب اصلی مدعی پیروزی در انتخابات این شهر شده‌اند.

اردوغان: باید جبران کنیم

رجب طیب اردوغان با پذیرش تلویحی شکست حزب خود در انتخابات محلی ترکیه گفت: «اگر نقصی بوده، وظیفه ماست که تصحیح و جبرانش کنیم.»

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، آقای اردوغان روز دوشنبه ۱۲ فروردین طی سخنرانی سنتی خود از بالکن ساختمان حزب عدالت و توسعه در آنکارا ضمن ارزیابی نتایج ابتدایی انتخابات محلی کشور اظهارداشت: «نتایج انتخابات به این معنی است که نزدیک به ۵۶ درصد از شهرداری‌های کشورمان توسط حزب عدالت و توسعه اداره خواهند شد.»

رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه همچنین از مردم کشورش دعوت کرد تا بعد از انتخابات به فکر «بازسازی اقتصادی» باشند.

این خبر در حال تکمیل است و به زودی روزآمد خواهد شد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان خواستار ابطال آرا انتخابات شهرداری در استانبول شد

شکست سنگین حزب اردوغان در انتخابات شهرداری‌های ترکیه

تحولات در بانک مرکزی ترکیه؛ دلایل استعفای حفیظه ارکان و چشم‌انداز اقتصادی در آستانه انتخابات چیست؟