کره شمالی: هجوم به سفارت ما در مادرید یک «حمله تروریستی جدی» بود

کره شمالی: هجوم به سفارت ما در مادرید یک «حمله تروریستی جدی» بود
Copyright REUTERS/Sergio Perez
Copyright REUTERS/Sergio Perez
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این حمله یکی از مهم‌ترین حوادث سیاسی است که در خاک اسپانیا روی داده است.

آگهی

وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرد حمله به سفارت این کشور در مادرید پایتخت اسپانیا یک «حمله شدید تروریستی» و «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در گزارشی که از شبکه تلویزیون ملی این کشور پخش شد اعلام کرد: «ورود غیرقانونی و تسخیر نمایندگی دیپلماتیک ما و ارتکاب اخاذی، پایمال کردن شدید حاکمیت ما و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.»

این نخستین واکنش رسمی پیونگ‌یانگ به حمله‌ای است که یکماه پیش در ۲۲ فوریه و در مادرید به سفارت این کشور صورت گرفت.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بنا بر اعلام پلیس اسپانیا در آن روز ۱۰ تن به زور وارد ساختمان سفارت کره شمالی شده و با حمله به ۸ کارمند و دیپلمات آنها را بسته‌اند تا اطلاعاتی حساس درباره تسلیحات و برنامه هسته‌ای کره‌ٔ شمالی را به سرقت ببرند.

این حمله پنج روز پیش از آن صورت گرفت که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در هانوی، پایتخت ویتنام دیدار کنند؛ دیداری که نتیجه‌ای در بر نداشت.

این حمله یکی از مهم‌ترین حوادث سیاسی-دیپلماتیک است که در خاک اسپانیا روی داده است. پلیس و دستگاه اطلاعاتی این کشور یکصدا گفته‌اند دست‌کم دو تن از مهاجمان با سیا، سازمان اطلاعاتی ایالات متحده در ارتباط بوده‌اند. دونالد ترامپ، هفته گذشته هرگونه ارتباط این مسأله با ایالات متحده را رد کرد.

این درحالی است که اطلاعات پلیس اسپانیا مغز متفکر این حمله را آدریان هونگ چانگ، ۳۵ ساله و با اصلیت کرهٔ شمالی معرفی می‌کند.

بنا بر اعلام مقامات اسپانیا آدریان هونگ که شهروند مکزیک است اقامت دائم ایالات متحده را نیز دارد و با بسیاری سازمان‌های اطلاعاتی در ارتباط است.

منابع دیگر پیش از این گفته بودند این حمله به منظور کسب اطلاعات حساس درباره یک مذاکره‌کننده ارشد کرهٔ شمالی صورت گرفته است، فردی که پیش از این سفیر پیونگ یانگ در مادرید بوده است.

قاضی پرونده در اسپانیا همچنین اعلام کرده است که ۷ تن از مهاجمان شناسایی شده‌اند از جمله هونگ چانگ و یک شهروند آمریکایی دیگر به نام سَم ریو که دادگاه خواستار استرداد این دو تن از آمریکا شده است.

دیگر مهاجمان نیز شهروندان آمریکایی با اصالت کره جنوبی بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش واشنگتن به درخواست کره شمالی برای حذف پمپئو: آمریکا آماده ادامه گفتگو است

سازمان ملل در مورد حضور فروشندگان اسلحه از کره شمالی در ایران تحقیق می‌کند

رئیس سابق دولت خودمختار کاتالونیای اسپانیا: در آستانه بازپس‌گیری کنترل منطقه هستیم