شمارش معکوس برای انتخاب اولین رئیس جمهوری زن اسلواکی

شمارش معکوس برای انتخاب اولین رئیس جمهوری زن اسلواکی
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زوزانا کَپوتوا وکیل آزادیخواه اسلواک، سوار بر موج مطالبه عمومی مبارزه با فساد پس از پیشی گرفتن از رقبای پوپولیست و مخالف اتحادیه اروپا در آستانه پیروزی نهایی در انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی قرار گرفته است.

آگهی

سوزانا چاپوتوا وکیل آزادیخواه اسلواک، سوار بر موج مطالبه عمومی مبارزه با فساد پس از پیشی گرفتن از رقبای پوپولیست و مخالف اتحادیه اروپا در آستانه پیروزی نهایی در انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی قرار گرفته است.

مبارزه با فساد و تغییر وضع موجود اولویت اصلی جامعه اسلواکی طی یک سال گذشته بوده است، یکسالی که با مرگ مشکوک روزنامه‌نگار افشاگر ۲۷ ساله آغاز شد.

یان کوچیاک، تحقیقات گسترده‌ای در مورد وسعت فساد در میان دولتمردان این کشور و فرارهای مالیاتی آنها انجام داده بود ولی در نهایت جسد او و نامزدش در خانه مشترکشان پیدا شد.

بیشتر بخوانید:پلیس اسلواکی چند مظنون به قتل یک خبرنگار را دستگیر کرد

سوزانا چاپوتوا یک سیاستمدار حامی اتحادیه اروپاست که به احتمال زیاد در جریان انتخابات روز شنبه به عنوان اولین رئيس جمهوری زن اسلواکی انتخاب خواهد شد. او دو هفته پیش دور اول انتخابات را با به دست آوردن ۴۰.۶ درصد آراء پشت سر گذاشت. در حالی که رقیب اصلی او ماروش شِفکوویچ عضو سابق کمیسیون اروپا تنها ۱۸.۷ درصد آراء را به خود اختصاص داد.

خانم چاپوتوا به عنوان یک وکیل قاطع نزدیک به ۱۴ سال با تلاش غیرقانونی شرکت کوسنر برای ایجاد یک مرکز دفن زباله مبارزه کرد و در نهایت برنده این جدال شد.

او موفق شده حمایت جوانان و اقشار تحصیلکرده اسلواکی را جلب کند و امیدواری‌های زیادی را برای مبارزه جدی و ثمربخش با فساد زنده کرده است.

در عین حال، رئيس جمهوری اسلواکی از قدرت روز افزون برخوردار شده و افزون بر انتخاب نخست وزیر قادر است آراء دادستان‌ها و قضات ارشد را نیز وتو کند.

مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی از ۷ صبح روز شنبه آغاز شده و تا ۱۰ شب ادامه خواهد داشت و پیش بینی می‌شود، نتایج اولیه این انتخابات نیمه شب یکشنبه اعلام شود.

بیشتر بخوانید:اعتراض به فساد مالی در اسلواکی؛ نخست وزیر کناره گیری کرد

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکایت مجارستان و اسلواکی علیه سیاست سهمیه بندی پناهجویان رد شد

انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی؛ نامزد طرفدار اوکراین و سیاستمدار طرفدار روسیه به دور دوم راه یافتند

زمستان نارضایتی در اسلواکی؛ اعتراض‌‌ها به اصلاحات قضایی گسترده‌تر می‌شود