هشدار سئول: عملیات بازسازی پایگاه پرتاب موشک کره شمالی رو به اتمام است

سئول: عملیات بازسازی و تکمیل پایگاه پرتاب موشک کره شمالی رو به اتمام است
سئول: عملیات بازسازی و تکمیل پایگاه پرتاب موشک کره شمالی رو به اتمام است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تصاویر ماهواره ای که به تازگی از فعالیت مجدد در این مرکز آزمایش و پرتاب موشک در شمال غربی کره شمالی منتشر شد نگرانی های جامعه بین الملل در خصوص از سرگیری آزمایش ها و نیز پرتاب موشک توسط کره شمالی را افزایش داده است.

آگهی

کره جنوبی معتقد است که همسایه شمالی این کشور به زودی عملیات بازسازی یک پایگاه پرتاب موشک را که پیشتر وعده تعطیل کردنش را داده بود به پایان می برد.

یک نماینده پارلمان کره جنوبی در نشستی با اعضای سازمان اطلاعاتی کشورش ضمن هشدار در این خصوص تصریح کرد که عملیات بازسازی پایگاه «سوهای» که قرار بود از سوی پیونگ یانگ به کلی تعطیل شود به زودی به اتمام می رسد.

این خبر در حالی منتشر می شود که دومین ملاقات تاریخی و پر سر و صدای رهبر کره شمالی و رئیس جمهوری آمریکا یک ماه پیش در هانوی بدون دستیابی به نتیجه ای محسوس به پایان رسید. بر این اساس دو طرف که از پیش نسبت به پیشرفت احتمالی مذاکرات برای روند هسته زدایی شبه جزیره کره ابراز خوشبینی کرده بودند در پایان این نشست تصریح کردند که به توافق مد نظر دست نیافته اند.

واشنگتن مدعی شد که طرف کره ای لغو تحریم ها بر ضد این کشور را به عنوان پیش شرط ادامه مذاکرات مطرح کرده در حالی که از دید پیونگ یانگ درخواست مطرح شده تنها به لغو بخشی از تحریم ها و برداشته شدن «چتر حمایت هسته‌ای» آمریکا از سر متحدان آسیایی و کشورهای همسایه کره‌شمالی مربوط می شد.

بیشتر بخوانید:

این درحالیست که تنش میان آمریکا و کره شمالی با اظهارات یک دیپلمات بلند پایه در پیونگ یانگ وارد مرحله تازه ای شده است.

چو سون هوی، معاون وزیر امور خارجه کره شمالی اواخر اسفند ماه سال گذشته با انتقاد از مسئولان آمریکایی به دلیل ترک نیمه‌کاره مذاکرات هانوی گفت: «ما به هیچ وجه قصد نداریم تسلیم خواسته‌های آمریکا بشویم و به هیچ وجه حاضر نیستیم در مذاکرات این چنینی شرکت کنیم.»

این مسئول کره ای با تاکید بر اینکه آمریکا «فرصت طلایی» نشست هانوی را از دست داده هشدار داد که در چنین شرایطی کیم جونگ اون ممکن است در توقف آزمایش هسته‌ای و موشکی «تجدید نظر» کند.

این در حالیست که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به تازگی دستور لغو تحریم های جدید بر ضد کره شمالی صادر کرده است. مقامات کاخ سفید گفته اند این تحریم ها که قرار بود از سوی وزارت خزانه داری علیه پیونگ یانگ وضع شوند به دلیل حسن نیت و علاقه رئیس جمهوری نسبت به شخص کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی لغو شده است.

بیشتر بخوانید:

کار بازسازی پایگاه اصلی تولید و پرتاب موشک در «سوهای» در حالی پس از شکست مذاکرات رهبر کره شمالی و رئیس جمهوری آمریکا سرعت گرفته است که پیونگ یانگ از سال گذشته عملیات تخریب این مرکز را آغاز کرده بود.

تصاویر ماهواره ای که به تازگی از فعالیت مجدد در این مرکز آزمایش و پرتاب موشک در شمال غربی کره شمالی منتشر شد نگرانی های جامعه بین الملل در خصوص از سرگیری آزمایش ها و نیز پرتاب موشک توسط کره شمالی را افزایش داده است.

تصاویر مخابره شده توسط ماهواره نشان می‌دهد که تردد وسایل نقلیه سنگین در اطراف مرکز یادشده افزایش یافته که این امر می‌تواند شاهدی بر تلاش کره شمالی برای انتقال یک موشک بالستیک باشد.

کیم مین کی، نماینده پارلمان کره جنوبی در ادامه سخنان خود تاکید کرده است که پیونگ یانگ عملیات اصلی بازسازی پایگاه سوهای را تقریبا به اتمام رسانده و در حال انجام مراحل پایانی است.

وی همچنین یادآور شده است: «کره شمالی، کشوری که به دلیل دراختیار داشتن بمب هسته ای تحت تحریم های اقتصادی است در حال فعال سازی مجدد زیرساخت های غنی سازی اورانیوم درمرکز علمی و تحقیقات اتمی یونگ‌بیون است.»

این مرکز عملا برای پرتاب موشک به فضا و قرار دادن ماهواره در مدار زمین طراحی شده اما راکتورهای آن به سادگی قابلیت منطبق شده با موشک های بالیستیک را دارا هستند. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار کره شمالی: موضع گانگستری آمریکا وضعیت حاضر را به خطر می‌اندازد

رئیس‌جمهوری کره جنوبی خواستار تشدید تلاش‌ها برای اتحاد دو کره شد

از فرار سرباز آمریکایی به کره شمالی در بحبوحه افزایش تنش‌ها در منطقه چه می‌دانیم؟