یک دادگاه در لوکزامبورگ حکم توقیف ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را لغو کرد

یک دادگاه در لوکزامبورگ حکم توقیف ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را لغو کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادگاهی در لوکزامبورگ روز چهارشنبه ۲۷ مارس در حکم خود درخواست آمریکا برای پرداخت غرامت به قربانیان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر از محل اموال و دارایی‌های بلوکه شده ایران را رد کرد. به گزارش رویترز به دنبال رای دادگاهی در آمریکا ۱.۶ میلیارد دلار از اموال ایران از سال ۲۰۱۲ تا کنون بلوکه شده بود.

آگهی

دادگاهی در لوکزامبورگ روز چهارشنبه ۲۷ مارس در حکم خود درخواست آمریکا برای پرداخت غرامت به قربانیان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر از محل اموال و دارایی‌های بلوکه شده ایران را رد کرد.

در پی صدور رای دادگاهی در آمریکا ۱.۶ میلیارد دلار از اموال ایران از سال ۲۰۱۲ تا کنون در این کشور اروپایی بلوکه شده بود.

بر اساس رای دادگاه لوکزامبورگ «دلایل مورد استناد آمریکا در پرونده توقیف اموال ایران به جرم حمایت از القاعده در حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر با قوانین بین‌المللی تطابق ندارد.»

عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی ایران با اشاره به رای دادگاه گفت: «درپی شکایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همکاری صمیمانه وزارت امور خارجه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مرکز حقوقی ریاست جمهوری و دفاعیات حقوقی قوی و مستدل حقوقدانان کشورمان، حکم توقیف ۱.۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط دادگاه لوگزامبورگ لغو شد.»

درحالیکه خبرگزاری رویترز از به رقم ۱.۶ میلیارد اموال بلوکه شده ایران اشاره کرده، رییس بانک مرکزی ایران این رقم را ۱.۷ میلیارد دلار عنوان کرده است.

«برای اینکه اوراق دوباره در معرض خطر نباشد به قید فوریت اقدام می‌کنیم»

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری ایران نیز در همین باره به ایرنا اعلام کرد: «در پرونده هاولیش که مربوط به یکی از قربانیان و متضرران حادثه ١١ سپتامبر در امریکاست و از دادگاه این کشور حکم سنگینی برای جبران خسارت علیه ایران تحصیل کرده بود، درخواست اجرای این حکم را از دادگاه‌های مختلفی در دنیا از جمله دادگاهی در لوکزامبورگ کرده است. با طرح این دعوی دستور توقیف اوراق ١.٦ میلیارد دلاری ایران در لوکزامبورگ داده شد تا از این طریق بتوانند در نهایت حکم صادره در امریکا را اجرا و مبلغ محکومیت موضوع حکم صادره در امریکا را استیفا کنند.»

جنیدی افزود: «دادگاه لوکزامبورگ به ویژه بر مبنای قواعد حقوق بین‌الملل در خصوص مصونیت و دیگر دفاعیات وکلای ایران متقاعد شد.»

به گفته معاون حقوقی حسن روحانی «برای اینکه این اوراق دوباره در معرض خطر قرار نگیرد باید به قید فوریت اقداماتی انجام شود.»

رای دادگاه نیویورک مبنی بر بلوکه شدن اموال ایران

هفت سال پیش دادگاهی در نیویورک شواهدی ارایه کرد و مدعی شد ایران برای انجام عملیات تروریستی مواد و منابعی در اختیار گروه القاعده قرار داده است. این دادگاه خواستار پرداخت ۷ میلیارد دلار غرامت و جریمه از سوی دولت ایران شده بود. ایران هرگونه همکاری و رابطه با القاعده در زمینه فراهم آوردن زمینه حمله ۱۱ سپتامبر را رد کرد.

لعیا جنیدی در همین باره تصریح کرد: «مهمترین دفاع وکلا غیر از دفاعیات شکلی از جمله بر مبنای مصونیت دولت ایران و بانک مرکزی، دفاع ماهوی ناظر به عدم انتساب و عدم ارتباط ماجرای ١١ سپتامبر به ایران وضعف دلایل و شهادت های مبنای حکم دادگاه امریکایی علیه ایران و عدم قابلیت استناد و اتکا بر آن ها بود.»

دادگاه لوکزامبورگ تصریح کرد که در قوانین بین‌المللی هیچ قانونی تصمیم دادگاه ایالات متحده در سال ۲۰۱۲ مبنی بر مصادره اموال ایران را پشتیبانی نمی‌کند و شاکیان نمی‌توانند تسخیر دارایی‌های ایران را بر اساس پرونده پیشین خود ادامه دهند.

دادگاه لوگزامبورک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حکم دادگاه ایالات متحده آمریکا با قوانین بین‌المللی مطابقت نداشته و نمی‌تواند در مورد اخیر به کار گرفته شود.»

آیا اموال بلوکه شده به ایران باز خواهد گشت؟

خانواده قربانیان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر به دنبال دریافت ۱.۶ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در لوکزامبورگ هستند. اموالی که مطابق با بخشی از تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده بر ایران در موضوع برنامه هسته‌ای بلوکه شده است. دارایی‌های بلوکه شده ایران در این مدت نزد شرکت «کلیر استریم» توقیف شده بود.

خبرگزاری ایرنا نیز اعلام کرده که «تهران همزمان دعوی خود را برضد اقدام آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری ثبت کرده و از دیوان خواسته است که غیرقانونی بودن احکام صادره را اعلام و واشنگتن را به خاتمه این روند ملزم کند.»

اموال بلوکه شدن ایران حتی پس از برداشته شدن تحریم‌های علیه ایران در سال ۲۰۱۶ نیز به این کشور بازگردانده نشد. دادگاه لوکزامبورگ حالا باید مشخص کند که آیا پول نگه داشته شده می‌تواند به ایران بازگردانده شود یا نه؟

در جریان حملات تروریستی به برج های دوقلوی تجارت جهانی توسط گروه القاعده در سال ۲۰۰۱ دست کم سه هزار نفر جان باختند. بر اساس گزارش‌ها پانزده نفر از ۱۹ عامل عملیات ربودن هواپیماهای مسافربری و کوبیدن آنها به این دو برج از شهروندان عربستان سعودی بودند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش ایران درباره رای دادگاه لاهه در دریافت غرامت از آمریکا؛ این رای چه بخش‌های دیگری دارد؟

بازماندگان ۱۱ سپتامبر در پی کشاندن پای خاندان سلطنتی عربستان به دادگاه

تصویب امکان شکایت خانواده قربانیان ۱۱ سپتامبر از عربستان