رئیس ستاد کل ارتش الجزایر: معترضان «اهداف ناب و نیت های خالص» دارند

رئیس ستاد کل ارتش الجزایر: تظاهرات بر ضد بوتفلیقه با «اهداف ناب» همراه است
رئیس ستاد کل ارتش الجزایر: تظاهرات بر ضد بوتفلیقه با «اهداف ناب» همراه است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اظهارات این فرمانده بلند پایه ارتش که در جریان یک بازدید نظامی مطرح و در رسانه های الجزایری بازتاب گسترده ای پیدا کرده همچنین همراهی یکی از احزاب پرنفوذ ائتلاف حاکمیت در این کشور را در پی داشته است.

آگهی

یک فرمانده بلند پایه ارتش الجزایر در واکنش به جنبش اعتراضی در کشورش که با اعلام نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری آغاز و برغم انصراف وی از این تصمیم همچنان تداوم یافته است، «اهداف ناب و نیت های خالص» را سرمنشا و دلیل اصلی تظاهرات اخیر بر ضد رئیس جمهوری عنوان کرده است.

این موضع که از آن به عنوان قوی ترین نشانه فاصله گرفتن ارتش از بوتفلیقه یاد شده، روز چهارشنبه توسط رئیس ستاد کل ارتش و معاون نخست وزیر این کشور مطرح شده است.

ژنرال احمد قائد صلاح در سخنانی بی‌سابقه اعلام کرده است که تظاهرات هفته های اخیر مردم بر ضد رئیس جمهوری برآمده از اهداف ناب و نیت های خالص مردم است که تلاش کرده اند از طریق این اقدام خالصانه و پاک دلبستگی خود را به خدا و سرزمین مادری به نمایش بگذارند.

اظهارات این فرمانده بلند پایه ارتش که در جریان یک بازدید نظامی مطرح و در رسانه های الجزایری بازتاب گسترده ای پیدا کرده همچنین همراهی  ضمنی یکی از احزاب پرنفوذ ائتلاف حاکم در این کشور را در پی داشته است.

صدیق شهاب، سخنگوی حزب اجتماع ملی برای دمکراسی روز چهارشنبه اعلام کرد که پروژه نامزدی بوتفلیقه برای تصدی پنجمین دوره ریاست جمهوری که اینک به کلی منتفی شده «یک اشتباه فاحش» بوده است.

در حالی که اعتراض ها به ادامه ریاست جمهوری عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر پس از اعلام انصراف وی از نامزدی در انتخابات آتی ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد این حزب متحد با قدرت حاکمه تاکید کرده است که الجزایر طی سالهای گذشته توسط «نیروهای غیرقانونی» هدایت شده است.

صدیق شهاب، عضو پرنفوذ «اجتماع ملی برای دمکراسی»، مهمترین متحد «جبهه آزادیبخش ملی»، حزب حاکم بر الجزایر با این اظهارات به نوعی ضمن دامن زدن به ناآرامی های جاری در کشورش شرایط غیر عادی در راس حاکمیت الجزایر را طی سالهای گذشته مورد تاکید قرار داد.

اظهارات این شخصیت پرنفوذ سیاسی در الجزایر در حالی مطرح می شود که هزاران تن از مردم برغم انصراف آقای بوتفلیقه از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به اعلام موضع وی برای باقی ماندن در قدرت خشمگین هستند و خواهان پایان یافتن جکومت بیست ساله وی شده اند.

سخنگوی حزب «اجتماع ملی برای دمکراسی» که ریاست آنرا احمد اویحیی، نخست وزیر سابق الجزایر برعهده دارد به صراحت اعلام کرده است که این حزب در موضع پیشین خود جهت حمایت از نامزدی بوتفلیقه دچار اشتباه شده و بسیار نسنجیده عمل کرده است.

احمد اویحیی، رئیس حزب اجتماع ملی برای دمکراسی و متحد اصلی بوتفلیقه در قدرت پیشتر به صراحت از پنجمین نامزدی رئیس جمهوری الجزایر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده بود.

عبدالعزیز بوتفلیقه که به دلیل عارضه مغزی از سال ۲۰۱۳ تاکنون از ناتوانی جسمی مفرط رنج می برد روز یازدهم مارس از نامزدی برای شرکت در انتخابات انصراف داد. او پس از اعلام این تصمیم با به تاخیر انداختن زمان انتخابات هجدهم آوریل به موعدی نامشخص عملا دوره کنونی حکومت خود را که می بایست بیست و هشتم آوریل پایان می یافت بدون برگزاری انتخابات تمدید کرد.

آقای بوتفلیقه گفته است که با این تصمیم قصد دارد تا زمان برگزاری انتخابات ضمن برپایی یک کنفرانس ملی برای ایجاد اصلاحات در ساختار سیاسی طرحی را برای تهیه قانون اساسی جدید در کشورش به تصویب برساند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مخالفان الجزایری خواستار کناره گیری بوتفلیقه از قدرت وعدم مداخله ارتش شدند

هزاران نفر در الجزایر در اعتراض به تمدید دوره ریاست جمهوری بوتفلیقه تظاهرات کردند

کشورهای اسلامی چگونه سلطه خود را بر بازار جهانی شراب از دست دادند؟