کدام کشورهای اروپایی به تعهدات مالی خود در مقابل ناتو عمل کرده‌اند؟

کدام کشورهای اروپایی به تعهدات مالی خود در مقابل ناتو عمل کرده‌اند؟
Copyright REUTERS/Yves Herman
Copyright REUTERS/Yves Herman
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای ترامپ در یکی از اولین اظهارنظرهایش دربارۀ ناتو اعلام کرد که چرا واشنگتن باید تا این اندازه برای حفظ «کشورهای ثروتمند» هزینه کند؟

آگهی

ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی می‌گوید که بزرگترین وظیفه‌اش حفظ صلح و پیشگیری از وقوع درگیری است و برای انجام این وظیفه، اعضا باید سهم خود را برای تامین بودجه‌های نظامی این سازمان بپردازند.

ناتو روز پنج‌شنبه گزارش سالانۀ خود مربوط به فعالیتهای سال ۲۰۱۸ میلادی را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در سال گذشتۀ میلادی تنها چند کشور اروپایی به تعهدات خود در مقابل این سازمان، از جمله تعهد صرف ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود در هزینه‌های دفاعی عمل کرده‌اند.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که کشورهای اروپایی در مجموع در پنج سال گذشته، تعهدات خود را تا سطح ۱.۵۱ درصد پر کرده‌اند.

داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که در میان کشورهای اروپایی، تا کنون تنها ۶ کشور یونان، لهستان، استونی، لتونی، لیتوانی و بریتانیا برای بخش دفاعی هزینه‌ای بالاتر از سطح ۲ درصد تعیین شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پرداخت کرده‌اند و در مقابل کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا، لوکزامبورگ و بلژیک هنوز به این سطح نرسیده‌اند.

میزان مشارکت کشورهای منطقه بالتیک، همچنین هلند و بلغارستان نیز در سال گذشته در مقایسه با سال قبل از آن ۲۰ درصد افزایش یافته است و دو کشوری که در مجموع در سال ۲۰۱۸ میلادی در مقایسه با سال قبل از آن، بودجۀ کمتری را برای بخش دفاعی صرف کرده‌اند یونان و کانادا بوده‌اند.

ایالات متحده آمریکا همچنان نزدیک به ۷۰ درصد از هزینه‌های نظامی ناتو را تامین می‌کند؛ موضوعی که انتقاد دونالد ترامپ را در پی داشته است. آقای ترامپ در یکی از اولین اظهارنظرهایش دربارۀ ناتو اعلام کرد که چرا واشنگتن باید تا این اندازه برای حفظ «کشورهای ثروتمند» هزینه کند؟ او حتی تهدید کرد که ممکن است کشورش از این اتحاد نظامی خارج شود.

آقای ترامپ سال گذشته در پیامی توییتری نوشت: «بسیاری از کشورهای عضو ناتو که انتظار می‌رود ما از آنها دفاع کنیم، نه تنها به تعهد دو درصد فعلی خود (که رقم پایینی است) عمل نکرده‌اند بلکه برای سالها این پرداخت را به عقب انداخته‌اند. آیا آنها پول آمریکا را بازپرداخت می‌کنند؟»

یانس اشتولتنبرگ، دبیر کل ناتو در جریان ارائه این گزارش بار دیگر از اعضای سازمان خواست به تعهدات مالی خود در مقابل ناتو عمل کنند. او با اشاره به اینکه ناتو ستون ثبات برای نسل‌های آینده است، گفت: «ما باید همچنان قوی در کنار هم بایستیم.»

ناتو که مقر آن در بروکسل است، پس از پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۹ میلادی تاسیس شد تا از مردم و سرزمین‌های اروپایی و منطقه آتلانتیک در مقابل تجاوزهای اتحاد جماهیر شوروی پیشین محافظت کند.

اصلِ محوریِ ناتو، دفاع جمعی است. به این معنی که در صورت حمله به یکی از کشورهای عضو، تمام اعضا برای دفاع از او باید وارد عمل شوند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناتو؛ فن‌آوری‌های نوظهور برای مقابله با تهدیدهای جدید

رزمایش مصر؛ آیا «ناتوی عربی» برای مقابله با ایران تشکیل می‌شود؟

تنها راهی که دشمنان ناپلئون می‌توانستند او را شکست دهند چه بود؟