مراسم مذهبی با «رپ شیعی» در عراق

مراسم مذهبی با «رپ شیعی» در عراق
Copyright تصویر از ویدیوی رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نوحه رَپ که برخی در جنوب عراق به آن رَپ مهدوی هم می‌گویند پدیده تازه‌ای در کشور عراق است. در این گزارش به جزییاتی درباره آن پرداخته‌ایم.

آگهی

یک گروه در دل جامعه شیعه در عراق مناسک مذهبی را به سبک رپ برگزار می‌کنند تا بتوانند جوانان بیشتری را جذب مراسم آیینی و مذهبی کنند.

ده‌ها تن از مردان در لباس سبز یک دست به یک مراسم مذهبی آمده‌اند. در این مراسم ضربه‌ها و اشعار برای انتقال «پیام‌های مذهبی» به طور جدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سینه زدن که یکی از آداب رایج عزاداری در میان شیعیان به شمار می‌آید با آهنگ و ریتمی هماهنگ می‌شود که خواننده مراسم بلندگو به دست آن را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد. عاید الحسنی، نماینده محمود الحسنی الصرخی، روحانی بلندپایه شیعه به رویترز گفت: «هدف از آوردن موسیقی به مراسم مذهبی این است که به زبان جوانان سخن بگوییم و به آنها نزدیک‌تر شویم.»

رَپ شیعی یا رَپ مهدوی

رَپ شیعی که برخی در جنوب عراق به آن رپ مهدوی هم می‌گویند به دیگر استان‌های منطقه نیز گسترش یافته است. این مدل اجرای مراسم مذهبی را می‌توان در نصریا، حیلا، میسان، بصره و بخش‌هایی از عراق نیز مشاهده کرد.

در حالی که برخی روحانیون از این نوع اجراها در مراسم مذهبی استقبال می‌کنند، برخی دیگر نگاه بدبینانه‌ای دارند و آن را کفر می‌دانند چرا که از نگاه آنها موسیقی به طور کلی غدغن است.

«اینطور موسیقی ممنوع است»

رشید الحسنی، مدرس دانشگاه و یکی از روحانیون سرشناس شیعی می‌گوید: «این طور موسیقی کاملا ممنوع است حتی اگر از آن در مراسم و آیین‌های مذهبی و سوگواری امام حسین استفاده شود.»

جمعیت‌های شیعه به طور قابل توجهی در افغانستان، آذرباییجان، بحرین، ایران، لبنان، پاکستان، عربستان و سوریه مستقر هستند و مناسک مذهبی و آیینی ویژه‌ای دارند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مراسم اربعین در کربلا با حضور بیش از ۲۰ میلیون زائر

حراج آنلاین برای فروش کارتون جنجالی پیامبر اسلام به پایان رسید

رمضان قدیروف، «عامل نفوذ روسیه» در میان مسلمان؛ پوتین چگونه رهبر چچنی‌ها را به جان غرب انداخت؟