ونزوئلا؛ خوان گوایدو وارد کاراکاس شد

ونزوئلا؛ خوان گوایدو وارد کاراکاس شد
Copyright REUTERS/Daniel Tapia
Copyright REUTERS/Daniel Tapia
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای گوایدو هفتۀ گذشته حکم دادگاه عالی ونزوئلا مبنی بر ممنوعیت سفر به خارج از کشور را نادیده گرفت و به شماری از کشورهای آمریکای لاتین با هدف جلب حمایت دولتهای منطقه‌ای سفر کرد.

آگهی

خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا که برای رایزنی با کشورهای همسایه و جلب حمایت منطقه ای از کشورش خارج شده بود ظهر دوشنبه در میان استقبال هواداران و سفرای کشورهای خارجی وارد فرودگاه کاراکاس شد.

به گزارش رسانه ها بسیاری از سفرای کشورهای اروپایی و نمایندگان دفاتر دیپلماتیک کشورهای آمریکایی لاتین در فرودگاه از رهبر نوظهور مخالفان ونزوئلا استقبال کردند.

بر اساس این گزارش آقای گوایدو به محض حضور در میان جمعیت استقبال کننده با گفتن این جمله که «اعتراض در خیابان ها ادامه خواهد یافتم» و «ما به حرکت خود ادامه می دهیم» بر تداوم جنبش اعتراضی بر ضد دولت نیکلاس مادورو در کشورش تاکید کرد.

رئیس پیشین مجلس ونزوئلا که سکان هدایت اپوزیسیون را به دست گرفته همچنین دقایقی پس از ورود به کاراکاس از مردم کشورش خواست روز شنبه برای شرکت در تظاهرات بزرگ دیگری بر ضد دولت به خیابان ها بیایند. 

آقای گوایدو، رئیس جمهور خودخواندۀ ونزوئلا پیشتر اعلام کرده بود برغم آنکه با خطر دستگیر شدن روبروست، روز دوشنبه طبق برنامه به کشورش برخواهد گشت.

آقای گوایدو هفتۀ گذشته حکم دادگاه عالی ونزوئلا مبنی بر ممنوعیت سفر به خارج از کشور را نادیده گرفت و به شماری از کشورهای آمریکای لاتین با هدف جلب حمایت دولتهای منطقه‌ای سفر کرد.

از نظر تحلیلگران، بازگشت آقای گوایدو به ونزوئلا می‌تواند مرحله‌ای نوین از دوئل میان او و نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور را رقم بزند.

دستگیری او می‌تواند فرصت جدیدی در اختیار مخالفان نیکلاس مادورو بگذارد تا نشان دهند که چگونه آقای مادورو دشمنان سیاسی خود را سرکوب می‌کند. این دستگیری حتی می‌تواند باعث تحمیل تحریم‌های بیشتری از سوی ایالات متحده آمریکا علیه مقامات این کشور شود.

اما بازداشت مهمترین رهبر مخالفان دولت ونزوئلا، خطری جدی را برای اپوزیسیون به همراه دارد. با این دستگیری، یک چهرۀ برجسته که توانست پس از سالها مبارزه، سرانجام میان مخالفانِ دولت وحدتی بوجود آورد، از صحنه حذف خواهد شد.

خوان گوایدو که از سوی بسیاری از کشورهای غربی به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا به رسمیت شناخته شده، روز یکشنبه اعلام کرد که از این «چالش تاریخی» استقبال می‌کند و مطابق برنامه به کشور برخواهد گشت تا اعتراضاتی را که برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده، رهبری کند.

او در پیامی توییتری نوشت: «جرات رژیم به ربودن ما، آخرین اشتباه آنها خواهد بود.» او همچنین اعلام کرد که مراحلی که باید طرفدارانش در صورت دستگیری او طی کنند، از هم اکنون طراحی و برنامه‌ریزی کرده است.

Argentine Presidency/REUTERS
دیدار خوان گوایدو با رئیس جمهور آرژانتینArgentine Presidency/REUTERS

آقای گوایدو به تازگی و بر خلاف رای دادگاه عالی ونزوئلا، رهسپار کلمبیا شد تا علاوه بر تحکیم روابط خود با دولت این کشور، امکان دریافت کمکهای بشردوستانه برای مقابله با کمبود گستردۀ مواد غذایی و دارو در ونزوئلا را فراهم کند. بنا بر اعلام گروههای مدافع حقوق بشر، سربازان نیکلاس مادورو مسیر کامیون‌های حاوی کمکهای بشردوستانه را که از کلمبیا و برزیل رهسپار ونزوئلا بودند، مسدود کرده‌اند. درگیری‌هایی که در مرز برزیل بر سر باز کردن راه این کامیون‌ها روی داد، ۶ کشته بر جای گذاشت.

آقای گوایدو پس از کلمبیا به آرژانتین، برزیل، اکوادور و پاراگوئه سفر کرد تا پشتیبانی دیگر دولتهای آمریکای لاتین از دولت انتقالی خود را جلب کند.

خوان گوایدو درنهایت روز یکشنبه با هواپیما شهر ساحلی سالیناس در اکوادور را به مقصدی نامعلوم ترک کرد. او از آن زمان دیگر در انظار عمومی دیده نشده و پیام‌های خود را نیز تنها از طریق توییتر منتشر کرده است.

REUTERS/Jorge Adorno
دیدار خوان گوایدو با رئیس جمهور پاراگوئهREUTERS/Jorge Adorno

نیکلاس مادورو که خوان گوایدو را عروسک آمریکا خوانده، هفته گذشته اعلام کرد: «او نمی‌تواند هرجا که خواست بیاید و برود. او باید مقابل دستگاه عدالت پاسخگو باشد و دستگاه قضایی نیز خروج او از کشور را ممنوع کرده است.»

ایالات متحده آمریکا به نیکلاس مادورو دربارۀ پیامدهای دستگیری خوان گوایدو هشدار داد. وزارت خزانه داری این کشور نیز روز جمعه تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات نظامی ونزوئلا به اجرا گذاشت.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی این کشور همچنین روز یکشنبه در گفتگو با فاکس نیوز گفت: «اگر مادورو در این زمینه قدمی بردارد، تنها زمان ترک قدرت خود را تسریع می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا بانک‌هایی را که با دولت مادورو کار می کنند تحریم می‌کند

روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره ونزوئلا را در شورای امنیت وتو کردند

اخراج چهره مخالف ونزوئلا از کلمبیا؛ گوایدو: آزار و اذیت مادورو به بوگوتا رسیده است