مجازات ۱۳۵ ضربه شلاق قاضی مرتضوی با عفو عمومی رهبر بخشیده شده است

مجازات ۱۳۵ ضربه شلاق قاضی مرتضوی با عفو عمومی رهبر بخشیده شده است
Copyright عکس از ایرنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مصطفی ترک همدانی، وکیل مدافع تعدادی از کارگران تامین اجتماعی از بخشیده شدن مجازات شلاق سعید مرتضوی خبر داده است.

آگهی

مصطفی ترک همدانی، وکیل مدافع تعدادی از کارگران سازمان تامین اجتماعی از بخشیده شدن مجازات شلاق سعید مرتضوی خبر داده است.

او به ایسنا گفت: «کل محکومیت ایشان [سعید مرتضوی] همین ۶۵ یا ۷۰ ضربه شلاق بوده که با این اوصاف با توجه به عفو مقام معظم رهبری از بابت تامین اجتماعی محکومیت دیگری ندارند.»

دادگاه کارکنان دولت تهران، سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران را در پرونده «سازمان تامین اجتماعی» به اتهام تصرف غیرقانونی و اهمال در انجام وظیفه به تحمل ۷۰ و ۶۵ ضربه شلاق محکوم کرده بود. او در حال حاضر به دلیل محکومیت در پرونده کهریزک به اتهام معاونت در قتل در حبس به سر می‌برد.

اعتراض اولیه ترک همدانی از درون زندان

در ایران به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب ۵۰ هزار زندانی عفو شده‌اند. در میان عفو شدگان خبری از آزادی زندانیان با جرایم سیاسی و امنیتی نبود و این مساله انتقادهایی را از سوی فعالان حقوق بشر در ایران به دنبال داشت.

همان روزها خبری در تویتر مصطفی ترک همدانی منتشر شد که از بخشش سعید مرتضوی خبر می‌داد.

با این حال آن روزها ترک همدانی به دلیل شکایت سعید مرتضوی در زندان به سر می‌برد و حالا بعد از آزادی به دنبال عفو رهبری در گفت‌وگو با یک خبرگزاری رسمی در ایران این موضوع را اطلاع رسانی کرده است. وکیل کارگران تامین اجتماعی با شکایت سعید مرتضوی به خاطر نام بردن از او در مصاحبه‌ای پیش از قطعی شدن حکمش به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

عذرخواهی مرتضوی از خانواده‌ قربانیان کهریزک

پرونده تخلف‌های سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی از سال ۱۳۹۲ و پس از انتشار گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس گشوده شد. مرتضوی در مقام ریاست وقت سازمان تامین اجتماعی در زمان حضور در این نهاد دولتی، مرتکب اعمال خلاف قانون شده بود. گروهی از کارمندان و کارگران تامین اجتماعی بر اساس این گزارش علیه دادستان پیشین تهران شکایت کردند.

سعید مرتضوی شهریور ۱۳۹۵ و در جریان سومین جلسه دادگاه مربوط به پرونده زندان کهریزک، از خانواده جانباختگان این زندان در حوادث انتخابات ۱۳۸۸ عذرخواهی کرد. او وقایع زندان کهریزک را «غیرعمدی» دانسته بود.

ماجرای کهریزک

در روز ١٨ تیر ٨٨ عده‌ای از معترضان در سطح شهر بازداشت شده بودند. آنها به ستاد پلیس امنیت در محل ستاد ژاندارمری سابق منتقل و جمعه ١٩ تیر نیز به کهریزک منتقل شدند. این کار به اصرار دادستان وقت تهران و به دستور علی‌اکبر حیدری‌فر، دادیار دادسرای انقلاب تهران انجام گرفت. به گزارش ایسنا «بر اساس فرم کلی که از قبل آماده شده بود، برای حدود ١٤٠ نفر از این افراد قرار بازداشت موقت صادر شد و آنان به کانکس‌هایی با فضای محدود و شرایط غیرعادی که محل نگهداری افرادی به نام اراذل‌ و اوباش خوانده می‌شد، منتقل شدند. آنچه در کهریزک رخ داد، باعث شد عالی‌ترین مقام نظام جمهوری اسلامی تعبیر فاجعه را در این مورد به کار ببرند.»

با وجود بخشیده شدن شلاق سعید مرتضوی، او کماکان به جرم معاونت در قتل در پرونده کهریزک در زندان به سر می‌برد. در اربعین سال ۱۳۹۷ تصاویری از عزاداری سعید مرتضوی در شهر تفت یزد مشاهده شد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عذرخواهی سعید مرتضوی از خانواده های جانباختگان زندان کهریزک

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد