آیا ادعای ترامپ درباره قوانین مهاجرتی و قرعه‌کشی کارت سبز آمریکا درست است؟

آیا ادعای ترامپ درباره قوانین مهاجرتی و قرعه‌کشی کارت سبز آمریکا درست است؟
آیا ادعای ترامپ درباره قوانین مهاجرتی و قرعه‌کشی کارت سبز آمریکا درست است؟ Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتخاب افراد برای برنامه «روادید گوناگونی» که از طریق قرعه‌کشی کارت سبز (یا لاتاری گرین‌کارد) انجام می‌شود، در واقع در اختیار دولت آمریکاست نه «دولت‌های خارجی»، چنان که ترامپ می‌گوید.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در هفته گذشته انتقادهای شدیدی را علیه قوانین مهاجرت این کشور و لزوم اصلاح آن مطرح کرد.

آقای ترامپ برای متقاعد ساختن کنگره به تأمین بودجه «اضطراری» برای ساخت دیوار در مرز آمریکا با مکزیک، به دلایلی متوسل شد که تمام یا بخشی از آنها با واقعیت مطابق نیست. او گفت مواد مخدری که در کشور می‌چرخد از مکزیک وارد می‌شود و زندان‌های فدرال آمریکا پر از مهاجران غیرقانونی است، حرفی که درستی آن اثبات نشده است.

اما فرض‌هایی که این انتقادها بر اساس آن شکل گرفته تا چه حد واقعیت دارد؟

قرعه‌کشی «روادید مهاجرتی گوناگونی» (کارت سبز)

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برنامه قرعه‌کشی روادید موسوم به «گوناگونی» برای اتباع خارجی را یک «نمایش خوفناک» خواند و گفت: «دولت‌های خارجی هر کسی را نامزد این قرعه‌کشی نمی‌کنند، آنها تنها آدم‌های خیلی بد را وارد این قرعه‌کشی می‌کنند.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

اما این قضاوت او بر اساس شناخت نادرستی از این برنامه است.

انتخاب افراد برای برنامه «روادید گوناگونی» که از طریق قرعه‌کشی کارت سبز (یا لاتاری گرین‌کارد) انجام می‌شود، در واقع در اختیار دولت آمریکاست نه «دولت‌های خارجی»، چنان که ترامپ می‌گوید. برای دریافت این نوع روادید که سالانه ۵۵ هزار نفر با آن وارد آمریکا می‌شوند، فرد متقاضی باید شرایط خاصی از نظر تحصیلی و پیشینه داشته باشد. وزارت خارجه شمار محدودی از متقاضیان واجد شرایط را به صورت تصادفی انتخاب می‌کنند، اما تمام برندگان این قرعه‌کشی هم الزاما روادید نمی‌گیرند. کسانی که هم که در نهایت درخواست‌شان پذیرفته می‌شود باید منتظر بمانند تا مراحل سخت کنترل پیشینه آنها نزد دولت آمریکا انجام شود.

با این حال بر اساس قانون آمریکا، اتباع حدود ۲۰ کشور که بیش از حد به آمریکا مهاجر فرستاده‌اند، اجازه شرکت در قرعه‌کشی روادید گوناگونی را ندارند.

ترامپ هنوز هیچ دیواری نساخته است

دونالد ترامپ درباره پیشینه ساخت دیوار گفت: «من دیوار زیاد ساخته‌ام. پول زیاد دارم و دیوار زیاد ساخته‌ام.»

بیشتر بخوانید:

رویترز
تجمع مخالفان دیوار مرزی در ریو گراندهرویترز

آیا این حرف واقعیت دارد؟ نه. او دقیقا چون پول کم داشته تا کنون هیچ دیواری نساخته است. تنها کاری که تا به امروز در این زمینه انجام داده، جایگزین کردن حصار مرزی جدید به جای موانع قبلی بوده است. او در ماه جاری همچنین ساخت ۲۲ کیلومتر از حصار مرزی در منطقه ریو گرانده تگزاس را آغاز کرده است.

جنایات مهاجران

رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته گفت: «به جمعیت زندانیان در زندان‌های فدرال نگاه کنید. ببینید چند درصد آنها از مهاجران قانونی هستند. فقط ببینید. بروید خودتان ببینید.»

بر اساس آخرین گزارش دفتر آمار دادگستری آمریکا، از کل محکومانی که در سال ۲۰۱۴ وارد زندان‌های آمریکا شدند، ۲۸ هزار و ۸۲۱ نفر یعنی حدود ۴۰ درصد آنها را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند که اکثریت بزرگی از آنها، یعنی ۲۰ هزار و ۸۲۱ نفرشان تنها به جرم نقض قوانین مهاجرتی در خاک آمریکا زندانی شده‌اند، نه به دلیل جرم و بزهکاری.

از این گذشته، دادن آمار زندانیان خارجی در زندان‌های آمریکا دلیلی بر این نیست که خارجی‌ها در این کشور بیشتر جرم و جنایت می‌کنند، چون در هر حال شمار زندانیان خارجی کمتر از ده درصد آمار کلی جمعیت زندانیان است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزاران پناهجو در بازداشتگاه‌های آمریکا در سلول انفرادی به سر می‌برند

سخنرانی ترامپ؛ رئیس جمهور آمریکا از طرح دیوار مرزی کوتاه نیامد

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت