سخنرانی ترامپ؛ رئیس جمهور آمریکا از طرح دیوار مرزی کوتاه نیامد

سخنرانی ترامپ؛ رئیس جمهور آمریکا از طرح دیوار مرزی کوتاه نیامد
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترامپ در سخنرانی سه‌شنبه شب خود هیچ راهکار تازه‌ای برای برون‌رفت از بن‌بست موجود ارائه نداد اما باز هم بر فوریت طرح خود تأکید کرد و گفت که مهاجران غیرقانونی «خون آمریکایی‌ها را خواهند ریخت.»

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر بر لزوم اجرای طرح جنجالی احداث دیوار مرزی با مکزیک تأکید کرد.

آقای ترامپ در جریان یک سخنرانی ۹ دقیقه‌ای که شامگاه سه‌شنبه ۱۸ دی به طور زنده در آمریکا پخش شد، ضمن دعوت از مردم کشورش به همراهی با این طرح گفت: «من امشب با شما صحبت می‌کنم چون با یک بحران انسانی و امنیتی فزاینده در مرزهای جنوبی روبرو هستیم.»

منظور دونالد ترامپ از «بحران انسانی و امنیتی» هجوم مهاجران و پناهجویان به آمریکا از طریق از مرز زمینی با مکزیک است که او پیشتر آن را برای منافع ملی آمریکا «خطرناک» خوانده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ساختن دیوار مرزی با مکزیک از جمله مهم‌ترین شعارهای تبلیغاتی دونالد ترامپ در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود، اما این طرح به دلیل مخالفت رقبای دموکرات او هنوز راه به جایی نبرده است. دموکرات‌ها با اختصاص بودجه به این طرح مخالفت کردند و این مانع بودجه‌ای از ۱۸ روز پیش تاکنون باعث ایجاد بن‌بست سیاسی و تعطیلی یک چهارم نهادهای دولت فدرال آمریکا شده است.

آقای ترامپ که پیش از این با کمی انعطاف طرح دیوار بتنی را به دیوار فولادی کم‌هزینه‌تر تغییر داده بود، در سخنرانی سه‌شنبه شب خود هیچ راهکار تازه‌ای برای برون‌رفت از بن‌بست موجود ارائه نداد اما باز هم بر فوریت طرح خود تأکید کرد و گفت که مهاجران غیرقانونی «خون آمریکایی‌ها را خواهند ریخت.» با این حال او بر خلاف پیش‌بینی‌ها، برای این فوریت وضعیت اضطراری در کشور اعلام نکرد.

بیشتر بخوانید:

رئیس جمهوری آمریکا همچنین تأکید کرد که دولتش برای ساخت یک «دیوار فولادی به جای دیوار بتنی» نیاز به «بودجه‌ای ۵.۷ میلیارد دلاری» دارد.

آقای ترامپ در هفته‌های اخیر با انتشار چندین توییت بر اجرای نیت خود تأکید کرده است، اما دموکرات‌ها این طرح را «راه حل قرون وسطایی» خوانده و آن را نمی‌پذیرند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده از حزب دموکرات در نخستین واکنش به سخنرانی دیشب رئیس جمهوری این کشور گفت که ترامپ مردم آمریکا را «به گروگان گرفته است».

به این ترتیب گره تعطیلی دولت فدرال آمریکا که تا کنون به بیکار شدن و حقوق نگرفتن صدها هزار نفر از کارکنان نهادهای دولتی انجامیده، باز هم گشوده نشد.

سخنرانی آقای ترامپ در اتاق معروف به «دفتر بیضی» انجام گرفت، جایی که معمولا سخنرانی‌های بسیار مهم رؤسای جمهوری آمریکا از آنجا ایراد می‌شود. در تاریخ معاصر آمریکا و در زمانی که این کشور در اوج تنش با کوبا قرار داشت، سخنرانی معروف جان اف کندی، رئیس جمهوری اسبق در همین سالن انجام شد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا ادعای ترامپ درباره قوانین مهاجرتی و قرعه‌کشی کارت سبز آمریکا درست است؟

تعطیلی دولت فدرال آمریکا رکورد شکست

پاسخ مکزیک به ترامپ: هرگز هزینه ساخت دیوار را نمی پردازیم