مراکش از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در یمن خارج می‌شود

مراکش از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در یمن خارج می‌شود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکی از مقامات دولت مراکش می گوید این کشور از ائتلاف نظامی که به‌رهبری عربستان سعودی چهار سال پیش برای جنگ در یمن تشکیل شد خارج می شود.

آگهی

دولت مراکش اعلام کرد که ائتلاف کشورهای عربی به‌رهبری عربستان در جنگ یمن خارج می شود. یکی از مقامات دولتی مراکش روز جمعه اعلام کرد که کشورش در عملیات نظامی و نشست وزرای ائتلاف موسوم به عربی برهبری پادشاهی سعودی شرکت نخواهد کرد.

همزمان دولت این کشور آفریقایی سفیر خود از عربستان را فراخواند چرا که به گفته رسانه های مراکشی با خروج این کشور از ائتلاف سعودی در جنگ یمن، تنش بین خاندان سعودی و حکومت پادشاهی مراکش افزایش یافته است.

ناصر بوریطه وزیر خارجه مراکش در ماه گذشته به شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرده بود که به‌دلیل شک و شبهه هایی که پس از مرگ جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه بوجود آمده است، دولت مراکش ترجیح می دهد از ائتلاف نظامی عربی خارج شود.

**بیشتر بخوانید: **پاپ در آستانه سفر تاریخی به امارات: آتش‌بس یمن را رعایت کنید

پیش تر ارتش سلطنتی مراکش جنگنده های این کشور را از ائتلاف سعودی در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ خارج کرده بود. این تصمیم در پی سقوط یک جنگنده مراکشی در یمن و عدم تحویل جسد او از سوی حکومت عربستان گرفته شد. عدم تحویل جسد این خلبان مراکشی سرچشمه اولین تنش‌ها میان دو کشور بود.

با وجود برگزاری مذاکرات صلح در استکهلم سوئد میان شورشیان گروه شیعه حوثی و نیروهای وفادار به دولت عبد ربه منصور هادی و نیز به‌ رغم کاهش درگیری‌ها در بندر حدیده، جنگ داخلی در دیگر جبهه‌های یمن ادامه دارد.

نیروهای ائتلاف به‌رهبری عربستان و با مشارکت چند کشور دیگر از جمله امارات عربی متحده از یک سو و حوثی‌ها سوی دیگر درگیر جنگی ویرانگر در یمن هستند و توافق‌های شکننده آتش‌بس هنوز این جنگ را به نقطه پایانی نرسانده است.

به کانال تلگرام یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دستگیری سه فرانسوی در مراکش به جرم حمایت مالی از تروریسم

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است