دعوت اشرف غنی از طالبان برای مذاکرات رودرو با دولت افغانستان

درخواست اشرف غنی احمدزی  برای مذاکرات مستقیم با طالبان
درخواست اشرف غنی احمدزی برای مذاکرات مستقیم با طالبان Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اشرف غنی احمدزی، رئیس‌جمهور افغانستان، از گروه طالبان دعوت کرده است که به «مذاکرات جدی» با دولت افغانستان بپیوندند.

آگهی

اشرف غنی احمدزی، رئیس‌جمهوری افغانستان، از گروه طالبان دعوت کرده است که در «مذاکرات جدی» با دولت افغانستان حاضر شوند.

آقای غنی که روز دوشنبه ۲۸ ژوئن در پیامی تلویزیونی از ارگ رئیس‌جمهوری اظهارات خود را ایراد می‌کرد گفت: «من از طالبان دعوت می‌کنم اراده افغانی خود را نشان دهند، خواست صلح افغان‌ها را بپذیرند و در مذاکرات جدی با دولت افغانستان حاضر شوند.»

رئیس‌جمهوری افغانستان اضافه کرد: «ما خواهان صلح هستیم، آن را سریع می‌خواهیم اما صلحی با برنامه می‌خواهیم. فراموش نمی‌کنیم که قربانیان این جنگ افغان‌ها هستند و پروسه صلح نیز باید به دست افغان‌ها انجام شود.»

این سخنان آقای غنی پس از چندین روز مذاکره میان مقامات گروه طالبان و نمایندگان آمریکا در دوحه قطر بیان می‌شود.

مقامات افغانستان به اینکه از مذاکرات قطر میان آمریکا و طالبان کنار گذاشته شده‌اند معترض بوده‌اند و گفته‌اند هرگونه توافقی مستلزم تایید نهایی کابل خواهد بود.

طالبان همواره با «عروسک خیمه‌شب‌بازی واشنگتن» خواندن دولت افغانستان، از گفتگوی مستقیم با مقامات رسمی این کشور خودداری کرده است.

بیشتر بخوانید:

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های طالبان افغانستان اعلام کرده بود پیش‌نویس توافق صلح این گروه با ایالات متحده آماده شده است. زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا، نیز در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز رسیدن به پیش‌نویس توافق را تایید کرده بود هرچند گفته بود هنوز برای رسیدن به توافقنامه کار لازم است.

به گفته منابع طالبان بر اساس این پیش‌نویس نیروهای نظامی خارجی حاضر در افغانستان باید در یک بازه زمانی ۱۸ ماهه خاک این کشور را ترک کنند. بر همین اساس، طالبان پس از اعلام آتش‌بس، مذاکرات با دولت افغانستان را آغاز خواهد کرد.

طالبان در مقابل تعهد کرده است که پس از آتش‌بس، این کشور بار دیگر به پایگاهی برای گروه‌های «تروریستی» نظیر القاعده و داعش تبدیل نشود. نمایندگان طالبان همچنین متعهد شده اند که جدایی‌طلبان بلوچستان از افغانستان برای حمله به خاک پاکستان استفاده نکنند.

دور چهارم گفت‌وگوهای طالبان با نمایندگان ایالات متحده آمریکا از روز دوشنبه یک دلو (بهمن) در دوحه، پایتخت قطر آغاز شده است.

طالبان در ماه‌های گذشته و همزمان با شرکت در گفت‌وگوهای صلح با نمایندگان قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی موثر در افغانستان، بر شدت حملات خود علیه نظامیان دولتی افزوده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش کنترل کابل بر خاک افغانستان همزمان با مذاکرات صلح آمریکا و طالبان

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد