رهبران فرانسه و آلمان معاهده همکاری جدید امضا کردند

رهبران فرانسه و آلمان معاهده همکاری جدید امضا کردند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۶۵ سال پیش در چنین روزی شارل دو گل و کنراد آدنوئر با امضای اولین معاهده مودت میان دو طرف، نخستین گام برای فراموش کردن قرن‌ها جنگ و تنفر را برداشتند.

آگهی

آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون، رهبران آلمان و فرانسه پیمان جدید میان دو کشور را در شهر آخن آلمان امضا کردند.

رهبران امروز آلمان و فرانسه روز سه‌شنبه دوم بهمن طی مراسم گرمی که در شهر مرزی آخن برگزار شد، بار دیگر اراده خود را برای تعمیق روابط میان دو قدرت اول اتحادیه اروپا نشان دادند. امضای پیمان ۱۶ صفحه‌ای آخن به دست صدر اعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه در واقع تجدید «پیمان الیزه» است که در سال ۱۹۶۳، یعنی نزدیک به دو دهه پس از پایان جنگ جهانی میان دو کشور امضا شده بود.

آنگلا مرکل در مراسم امضای پیمان آخن گفت: «ما این کار را انجام دادیم چون در مقطع زمانی ویژه‌ای به سر می‌بریم و نیاز داریم که برای مشکلات موجود پاسخ‌های قطعی، مشخص، روشن و آینده‌نگرانه ارائه کنیم.» خانم مرکل همچنین در مورد بار نمادین شهر میزبان در تاریخ دوستی دو کشور یادآوری کرد که آخن پایتخت شارلمانی، امپراتور فرانسه و «پدر اروپا» بوده است.

امانوئل ماکرون نیز به نوبه خود گفت: «در زمانه‌ای که اروپا با رشد ملی‌گرایی از درون تهدید می‌شود، از درد برکسیت به لرز افتاده و نگران تغییرات بزرگی است که از مرزهای ملی فراتر رفته است [...] آلمان و فرانسه باید مسئولیت بپذیرند و راه آینده را نشان دهند.»

پیمان آخن حاوی موارد همکاری به ویژه در زمینه سیاست خارجی و دفاعی است، اما چندان به موضوع آینده اصلاحات در منطقه یورو اشاره نمی‌کند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا نیز که به همراه ژان کلود یونکر، رئیس اتحادیه اروپا در این مراسم شرکت کرده بود، گفت: «امروز اروپا نیاز به بازسازی اعتماد برای احیا همدلی و اتحاد دارد و من بر این باورم که تقویت همکاری میان فرانسه و آلمان به این هدف کمک می‌کند.»

شرایط اروپا در زمان امضای پیمان آخن

۶۵ سال پیش در چنین روزی شارل دو گل و کنراد آدنوئر، رهبران وقت دو کشور با امضای اولین معاهده مودت، نخستین گام برای فراموش کردن قرن‌ها جنگ و تنفر را برداشتند. بیش از ۶ دهه بعد از آن سند که پیمان الیزه نام گرفت، رویای اروپای متحد بیش از همیشه لرزان شده است؛ نه نرخ رشد اقتصادی مانند آن سال‌ها بالاست و نه اروپا مانند دهه‌های پس از جنگ مهاجر می‌پذیرد.

خروج سخت بریتانیا از اتحادیه اروپا و صعود احزاب راست‌گرای افراطی در دیگر کشورهای اروپایی که پس از برکسیت، خواستار طی روند مشابهی برای بازگرداندن حاکمیت ملی و کاهش قدرت نهادهای مستقر در بروکسل هستند، آینده این نهاد بین‌المللی را با چشم‌اندازی مبهم رو‌به‌رو کرده است.

جنجال مخالفان پیمان آخن در فرانسه وآلمان

امضای توافق جدید میان آلمان و فرانسه مخالفت شدید ملی‌گرایان دو کشور را در پی داشت. تصمیم تازه دو کشور به نزدیک‌تر شدن بیشتر به‌ویژه در فرانسه بحث برانگیز شده است. رهبران احزاب راست و راست افراطی این کشور نگران از قدرت فزاینده همسایه شرقی و چالش‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی داخلی فرانسه، نگران از دست رفتن قدرت و اعتبار قرن گذشته در برابر آلمان‌ هستند.

این نگرانی‌ها به جایی کشید که مارین لوپن، رهبر حزب «اتحاد ملی» اعلام کرد این معاهده می‌خواهد کرسی فرانسه در شورای امنیت و مناطق مرزی آلزاس-لورن را به آلمان واگذار کند. او با اعلام این که امضای پیمان آخن «مخالف قانون اساسی» فرانسه است، تهدید کرد که پرونده این پیمان را به شورای قانون اساسی بکشد.

با این که بسیاری تحلیل‌گران از این پیمان به عنوان مقدمه‌ای برای پیوستن آلمان به شورای امنیت یاد می‌کنند، رسانه‌های فرانسه ضمن تکذیب سخنان لوپن نوشتند که در پیمان آخن سخنی از جانشینی آلمان در کرسی فرانسه در شورای امنیت یا واگذاری آلزاس-لورن به آلمان نیست. با این حال انتشار و دست به دست شدن چنین اخباری نشانگر حساسیت بسیاری از فرانسوی‌ها به هرگونه تغییر و تحول در رابطه با آلمان است.

ادعای مارین لوپن که همزمان با مراسم آخن در توییتر منتشر شد، واکنش فوری شخص رئیس جمهوری فرانسه را نیز در پی داشت. امانوئل ماکرون خانم لوپن را به انتشار «دروغ‌های خطرناک» متهم کرد و گفت: «کسانی که ارزش آشتی میان آلمان و فرانسه را از یاد برده‌اند در جنایات گذشته شریکند. کسانی که به تمسخر و نشر اکاذیب مبادرت می‌ورزند، ضمن تحریف تاریخ در واقع به همان مردمی ظلم می‌کنند که مدعی دفاع از آنان هستند.»

رهبران فرانسه و آلمان همچنین هنگام رسیدن به محل برگزاری مراسم در آخن با اعتراض و هو کردن گروهی از مخالفان روبرو شدند. برخی از تجمع‌کنندگان با پوشیدن جلیقه زرد به سبک جنبش موسوم به جلیقه‌زردها در فرانسه، شعار می‌دادند که مرکل و ماکرون باید استعفا دهند.

گروه‌های راست افراطی در آلمان و فرانسه و برخی گروه‌های چپ افراطی در آلمان در روزهای اخیر با این بهانه که پیمان آخن مخل حاکمیت ملی آلمان و فرانسه است، با آن به مخالفت برخاسته بودند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استقبال فرانسه و آلمان از ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا

شنگن، بحران مهاجرت و اوکراین در کانون نشست سالانه مقامات آلمان و فرانسه

اعزام کشتی جنگی آلمان به دریای سرخ؛ برلین به ماموریت اتحادیه اروپا برای تأمین امنیت کشتیرانی پیوست