تظاهرات هزاران نفر در بوداپست در اعتراض به «قانون بردگی» دولت مجارستان

تظاهرات هزاران نفر در بوداپست در اعتراض به «قانون بردگی» دولت مجارستان
Copyright  REUTERS/Bernadett Szabo
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هرچند دولت مجارستان این اعتراضات را کار جورج سورس می‌داند، اما معترضان معتقدند استبداد توام با خشونت دولت ویکتور اوربان باعث خشم مردم شده است.

آگهی

هزاران نفر از مردم مجارستان در اعتراض به قانون جدید کار در این کشور در خیابان‌های بوداپست تظاهرات کردند. این اعتراضات که از پیش از آغاز سال نو میلادی شکل گرفته بود، روز شنبه ۵ ژانویه با شدت بیشتری دنبال شد. مردم مجارستان در اعتراض به قانون جدید کار که از آن تحت عنوان «قانون برده‌داری» یاد می‌کنند، به خیابان‌های بوداپست آمده‌اند.

پیش از این هم چندین تظاهرات در واکنش به طرح ویکتور اوربان، نخست‌وزیر این کشور برگزار شده بود. حالا بزرگترین اتحادیه کاری مجارستان هم تهدید کرده است که روز نوزدهم ژانویه اعتصاب خواهد کرد.

حدود ده‌هزار نفر عصر شنبه در سرمای شدید هوا بیرون ساختمان پارلمان تجمع کردند. آنها شعار می‌دادند: «ما تبدیل به برده نخواهیم شد.» و با اشاره به حزب حاکم «فیدس» فریاد می‌زدند: «فیدز کثیف».

تغییر در قانون کارکه در ماه دسامبر توسط پارلمان تصویب شد، با انتقاد شدید مردم مواجه شده و بزرگترین اعتراضات خیابانی را در یک‌سال اخیر به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید:

مخالفان این قانون را «قانون برده‌داری» خوانده‌اند چرا که در این قانون کارفرمایان می‌توانند از کارمندان خود بخواهند تا ۲ ساعت بیشتر در روز برای آنها کار کنند. با این قانون عملا کارمندان سالانه بیش از ۴۰۰ ساعت اضافه کاری خواهند داشت و در مقابل کارفرما اجازه دارد پرداخت مبلغ اضافه کاری به نیروی کار را تا سه سال به تاخیر بیندازند.

دولت ویکتور اوربان اصرار دارد که با تصویب این قانون به دنبال کمک به صاحبان کسب و کاری است که نیروی کار کمی در اختیار دارند و به دنبال کمک به نیروی کاری است که حاضر به انجام اضافه کاری و دریافت دستمزد بیشتر هستند.

اوربان و حزب متبوعش (فیدز) با کنترل رسانه‌های این کشور و تغییراتی در ساختار انتخاباتی این کشور توانستند دو سوم اکثریت کرسی‌های پارلمان مجارستان را کسب کنند.

روسای اتحادیه‌های کاری چنین قانونی را به قانون برده‌داری تعبیر کرده‌اند و دولت اوربان را متهم کرده‌اند که به بهای کار بیشتر کارگران می‌خواهد منافع شرکت‌ها را تامین کند.

این تظارات البته عمدتا صلح‌آمیز بود اما گزارش‌هایی از شلیک گاز اشک آور در نقاطی از پایتخت مجارستان و همچنین درگیری میان نیروهای پلیس با معترضان منتشر شده است.

انگشت اتهامات دولت به سوی جورج سوروس

رسانه‌های نزدیک به دولت مجارستان در برنامه‌های خود این اعتراضات را توطئه جورج سوروس، میلیاردر مشهور مجار-آمریکایی توصیف می‌کنند یعنی فردی که همواره از سوی ویکتور اوربان به عنوان دشمن و عامل ناآرامی ها در کشور معرفی شده است.

اما از نظر بسیاری از مجارها، این اعتراضات تنها نتیجۀ تصویب قانون جدید کار نیست بلکه نتیجۀ استبداد توأم با خشونت ویکتور اوربان در هشت سال گذشته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویکتور اوربان: سالوینی «قهرمان» و ماکرون «مهمترین رقیب» من در اروپاست

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

پیروزی اعتصابیون در آلمان؛ دولت با لوکوموتیورانان در مورد افزایش حقوق و کاهش ساعت کار توافق کرد