برکسیت؛ کاهش دانشجویان اروپایی در دانشگاه‌های معتبر بریتانیا

برکسیت؛ کاهش دانشجویان اروپایی در دانشگاه‌های معتبر بریتانیا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در سال جاری میلادی شمار ثبت نام های دانشگاهی در بریتانیا از سوی دانشجویان اروپایی با افت مواجه شده است. کارشناسان برکسیت را عامل اصلی می دانند.

آگهی

شمار دانشجویان اروپایی که خواهان ادامه تحصیل در بریتانیا هستند در سال جاری تحصیلی ۳ درصد نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است.

عمده ترین کاهش ها را در سطح فوق لیسانس و دکترا شاهد بوده ایم. راسل گروپ، گروه دانشگاههای بریتانیایی که آکسفورد، کمبریج و امپریال کالج لندن و مدرسه اقتصادی لندن را شامل می شود، اعلام کرده است که در سطح فوق لیسانس ۵ درصد و در سطح دکترا ۹ درصد دانشجویان اروپایی کمتری در دانشگاه های معتبر بریتانیایی ثبت نام کرده اند.

درآمدهای اقتصادی دانشگاهی در بریتانیا سالانه به ۲۷ میلیارد دلار می رسد. اقتصاد ناشی از تحصیلات عالیه در این کشور همچنین ۹۴۴ هزار شغل در بریتانیا ایجاد کرده است و کاهش حضور دانشجویان اروپایی نگرانی های فراوانی برای روسای دانشگاه ها ایجاد کرده است.

رئیسانی که در یک نامه جمعی به دولت و سیاستمداران، با اشاره به برکیست، کاهش بودجه و هزینه دانشگاه ها را فاجعه ای برای «بریتانیا و جهان» می شمارند. دانشگاهیان می گویند تحقیقات فراوانی در زمینه های مختلف از جمله مبارزه با گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی، مبارزه با سرطان و هزاران موضوع پژوهشی دیگر در جریان هستند و درصورت کاهش بودجه و سرمایه دانشگاه ها بسیاری از این تحقیقات به حالت تعلیق درخواهند آمد.

بیشتر بخوانید:

بریتانیا؛ از عضویت در اتحادیه اروپا تا برکسیت

آنها اجرایی شدن برکسیت را عقب گردی برای دانشگاه های بریتانیا می دانند. دانشگاه هایی که به گفته روسای آنها مهم ترین رقیب دانشگاه های معتبر آمریکایی از جمله هاروارد و ام آی تی و استنفورد هستند.

در بخشی دیگر از این نامه عنوان شده است سالیانه صدها هزار یورو برای پیشبرد پروژه های تحقیقاتی از سوی اتحادیه اروپا به دانشگاه های بریتانیایی تخصیص می یابد و نهایی شدن برکسیت پایانی است بر این بودجه ها.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تدابیر اتحادیه اروپا در صورت وقوع برکسیت بدون توافق

تونی بلر: برکسیت بریتانیا و اروپا را تضعیف می‌کند

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد