رئیسی در چند قدمی ریاست بر قوه قضاییه

عکس از ایسنا
عکس از ایسنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در هفته گذشته خبری مبنی بر انتصاب ابراهیم رییسی به ریاست قوه قضاییه در شبکه‌های اجتماعی و از سوی برخی کاربران منتشر شده بود.

آگهی

دادستان کل کشور به خبر انتصاب ابراهیم رییسی به ریاست قوه قضاییه واکنش نشان داد. محمدجعفر منتظری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا خبر تعیین حجت الاسلام رییسی به عنوان رییس قوه قضاییه که این روزها در فضای مجازی منتشر شده صحت دارد یا خیر؟ گفته «فعلا فضای مجازی است. تا به فضای حقیقی تبدیل شود طول می‌کشد.»

در هفته گذشته خبری مبنی بر انتصاب ابراهیم رییسی به ریاست قوه قضاییه در شبکه‌های اجتماعی و از سوی برخی کاربران منتشر شده بود. رئیسی در حال حاضر تولیت آستان قدس رضوی در خراسان است.

زمزمه‌های ریاست رئیسی بر قوه قضاییه در شرایطی به گوش می‌رسد که صادق آملی لاریجانی، رییس کنونی قوه قضاییه به پایان پنجمین سال از دور دوم ریاست اش نزدیک شده است.

خبر توئیتری یک روزنامه‌نگار

فرید مدرسی، روزنامه‌نگار چندی پیش در حساب کاربری توئیترش نوشت: «در اوایل هفته ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه قطعی شد. گفتگوهای مقدماتی با او انجام شده و جلسه میان او و صادق لاریجانی نیز برای چگونگی انتقال ریاست قوه برگزار شد. قرار شده است که معاونان قوه قضائیه نهایت همکاری را با رئیسی داشته باشند.»

نگاهی به روسای قوه قضاییه در ایران

رییس قوه‌قضائیه در ایران از سوی رهبری انتخاب می‌شود و دوره ریاست او بر این سازمان ۵ ساله است. رییس قوه‌قضاییه باید مجتهد عادل و آگاه به امور قضایی و مدیر و مدبر باشد. سید محمد بهشتی نخستین رییس دستگاه قضا در ایران بود. او اسفند سال ۱۳۵۸ به این سمت رسید و تا ۷ تیر ۱۳۶۰ و حادثه بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی در ریاست این قوه باقی ماند. سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی از تیر ۱۳۶۰ تا ۲۳ مرداد ۱۳۶۸ رییس این قوه باقی ماند. پس از او محمد یزدی از ۲۴مرداد ۱۳۶۸ تا ۲۳ مرداد ۱۳۷۸رییس قوه قضاییه شد. سیدمحمود هاشمی شاهرودی نیز یک دوره ده ساله دیگر رییس قوه قضاییه ایران بود از ۲۴ مرداد ۱۳۷۸ تا ۲۳ مرداد ۱۳۸۸. صادق آملی لاریجانی نیز از ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ تا به امروز ریاست بر قوه قضاییه را بر عهده داشته است.

دیدار پر حاشیه با یک خواننده

ابراهیم رئیسی، نامزد ریاست‌جمهوری ۹۶ بود و حضورش در آن انتخابات با حاشیه‌هایی همراه شد. به ویژه دیدار او با امیرتتلو خواننده ایرانی تا به امروز کماکان حاشیه‌ساز بوده است. نام رئیسی در انتخابات ۹۶ بیش از دیگر زمان‌ها به گوش رسید. تا پیش از این نام رئیسی چندان در فضای سیاسی ایران مطرح نبود. رئیسی در انتخابات اخیر ۱۵ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۷۹۴ رای آورد و توانست ۳۸ درصد آرای انتخاباتی را از آن خود کند. البته محمدباقر قالیباف پیش از نهایی شدن رقابت‌ها به نفع رئیسی کناره‌گیری کرده بود.

داماد علم‌الهدی

از این‌ها گذشته روابط فامیلی رئیسی نیز برای او تا حدودی حاشیه‌ساز شده است. او داماد احمد علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان و نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی است. اغلب علم‌الهدی را با مواضع تند در مشهد و مخالفت‌هایش با برگزاری کنسرت موسیقی و مباحث مربوط به حجاب می‌شناسند. رئیسی نیز کماکان به عنوان تولیت آستان قدس رضوی در مشهد مشغول به کار است.

هنوز زمزمه‌های ریاست رئیسی در قوه قضاییه از دالان‌های فضای مجازی فراتر نرفته و واکنش مبهم دادستان کل کشورنخستین موضعگیری رسمی در این زمینه به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آملی لاریجانی چه تاثیری در رقابت ریاست جمهوری خواهد داشت؟

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد