درخواست آمریکا برای محکومیت ایران در پیش‌نویس قعطنامه آتش‌بس یمن

 درخواست آمریکا برای محکومیت ایران در پیش‌نویس قعطنامه آتش‌بس یمن
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه با این پیشنهاد مخالف کرده است.

آگهی

در حالی که سازمان ملل متحد آماده صدور قطعنامه‌ای باری حمایت از توافق آتش‌بس یمن می‌شود، ایالات متحده آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است تا در پیش‌نویس این قطعنامه، محکومیت ایران گنجانده شود.

با این حال به گزارش رویترز، روسیه با این پیشنهاد مخالف کرده است.

پس از گذشت یک هفته از گفتگوهای صلح یمن در سوئد، حوثی‌های مورد حمایت ایران و دولت عبد ربه منصور هادی مورد حمایت عربستان سعودی سرانجام پنجشنبه گذشته بر سر آتش بس در بندر حدیده به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق آتش بس از روز سه شنبه گذشته به اجرا گذاشته شده است.

در حال حاضر ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست بریتانیا پیش نویس قطعنامه‌ای را بررسی می کنند که بواسطه آن توافق آتش بس در یمن مورد حمایت قرار گیرد و از آنتونو گوترش دبیر کل سازمان ملل بخواهد که طرحی برای نظارت بر آتش بس و خروج نیروهای درگیر از این بندر استراتژیک دریای سرخ ارائه کند.

پیش نویس این قطعنامه که رویترز آن را مشاهده کرده است، تدارک تسلیحات و مواد مرتبط با آن را از هر منبعی برای حوثی های یمن، محکوم می کند اما نامی از هیچ کشوری در آن برده نشده است.

این در حالی است که پیشنهاد آمریکا، گنجاندن نام ایران در این پیش نویس و محکومیت نقش ایران در یمن است.

در ماه فوریه روسیه تلاش های آمریکا در شورای امنیت برای محکومیت ایران در یمن را وتو کرد. آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارش به شورای امنیت گفته بود که بر اساس بقایای چندین موشکل بالستیک که توسط حوثی ها به عربستان سعودی شلیک شده است، به نظر می رسد که این موشک ها ساخت ایران باشند. با این حال ایران ارسال سلاح به حوثی‌ها را تکذیب کرده است.

پیش نویس این قطعنامه قرار است در هفته جاری در شورای امنیت به رای گذاشته شود.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ در حمایت از دولت منصور هادی وارد جنگ یمن شد و حملات هوایی نیروهای عربستان سعودی در یمن که به کشته شدن هزاران غیرنظامی خصوصا کودکان انجامیده است از سوی سازمان ملل متحد و کشورهای غربی مورد انتقاد قرار گرفته است.

بعد از گذشته بیش از چهار سال از جنگ در یمن، بیش از ۱۰ هزار نفر در این کشور کشته شده اند و میلیون ها نفر با قحطی و گرسنگی شدید مواجه هستند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نقض آتش‌بس یمن و تشدید درگیری‌های خونبار در حدیده

توافق آتش‌بس در بندر حدیده یمن؛ ایران و عربستان استقبال کردند

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است