استقرار جنگنده‌های تازه روسیه در کریمه

استقرار جنگنده‌های تازه روسیه در کریمه
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه ۱۷ دسامبر اعلام کرد که این کشور در واکنش به «اقدامات تحریک‌آمیز» اوکراین در حوالی کریمه در هفته‌های اخیر بیش از ۱۰ فروند جت جنگنده سوخو ۲۷ و ۳۰ را در این شبه‌جزیره مستقر می‌کند.

آگهی

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه ۱۷ دسامبر اعلام کرد که این کشور در واکنش به «اقدامات تحریک‌آمیز» اوکراین در حوالی کریمه بیش از ۱۰ فروند جت جنگنده سوخو ۲۷ و ۳۰ را در این شبه‌جزیره مستقر می‌کند.

روسیه گفته است این جنگنده ها در پایگاه هوایی بلبک استقرار خواهند یافت. این حرکت کرملین در میانه تنش‌های فزاینده در شبه‌جزیره کریمه طی ماه گذشته صورت می‌پذیرد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

نیروی دریایی روسیه روز یکشنبه ۲۵ نوامبر (۴ آذر)  دو ناوچه و یک یدک کش اوکراینی را در تنگه «کرچ» در نزدیکی کریمه و حد فاصل دریای آزوف و دریای سیاه به دلیل «ورود غیر قانونی به آب‌های سرزمینی» این کشور توقیف و خدمه آنها را بازداشت کرد. اوکراین اتهام روسیه را نمی‌پذیرد.

اتحادیه اروپا و آمریکا اقدام روسیه را محکوم کردند و وزیر دفاع آلمان از نیز این کشور خواست تا هر چه زودتر سه ناو توقیف شده اوکراینی را آزاد کند.

بیشتر بخوانید:

پارلمان اوکراین یک روز بعد از توقیف ناوچه ها پیشنهاد پترو پروشنکو، رئیس جمهور، در رابطه با اجرای فرمان حکومت نظامی ۳۰ روزه در این کشور را تصویب کرد.

روابط اوکراین و روسیه از سال ۲۰۱۴ و پس از سرنگونی دولت ویکتور یانوکویچ به شدت تیره شده است.

روسیه در همان سال و پس از برگزاری یک همه‌پرسی، با وجود مخالفت جامعه جهانی، شبه جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود ملحق کرد.

از چهار سال پیش، شرق اوکراین و به‌ویژه مناطق دونباس و دونتسک، عملا از کنترل دولت کی‌یف خارج شد و تحت سیطره نیروهای نظامی و سیاسی هوادار روسیه قرار گرفت.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگنده روسیه هواپیمای «جاسوسی» آمریکایی را بر فراز دریای بالتیک رهگیری کرد

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

توقف پیشروی روس‌ها در محدوده آودیئیفکا؛ اوکراین: کشتی ۶۵ میلیون دلاری روسیه را هدف گرفتیم