مذاکرات صلح یمن؛ دبیرکل سازمان به سوئد می‌رود

مذاکرات صلح یمن؛ دبیرکل سازمان به سوئد می‌رود
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی منابع می گویند که محل دومین دور مذاکرات کشوری در خاورمیانه خواهد بود.

آگهی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که برای تشویق ادامه گفتگو میان طرف‌‌های درگیر در جنگ یمن به محل برگزاری مذاکرات صلح در سوئد می‌رود. 

سفر دبیر کل سازمان ملل قرار است روز پنجشنبه انجام شود. وی در این سفر با نمایندگان حوثی‌های یمن که مورد حمایت ایران هستند و همچنین نمایندگان دولت منصور هادی که از سوی عربستان سعودی حمایت می شوند دیدار کند.

مذاکرات صلح یمن در استکهلم سوئد از ۶ دسامبر آغاز شده است و روز پنجشنبه ۱۳ دسامبر پایان خواهد یافت.

هدف آقای گوترش تشویق به ادامه گفتگو میان دو طرف برای پایان دادن به جنگ یمن است که قرار است در ژانویه ۲۰۱۹ در کشوری که هنوز نامش مشخص نشده از سرگرفته شود. برخی منابع می گویند که محل دومین دور مذاکرات کشوری در خاورمیانه خواهد بود.

نخستین دور گفتگوها میان طرفین درگیر در جنگ یمن تحت فشار بین المللی برای پایان دادن به جنگ هفته گذشته با حضور نمایندگان حوثی ها و دولت منصور عادی در استکهلم آغاز شد. هدف دور اول مذاکرات ایجاد اعتماد حداقلی اعلام شده است زیرا اختلاف نظر عمیق میان دو طرف دستیابی به توافق را بسیار دشوار کرده است.

تمام تلاش ها برای پایان دادن به جنگ یمن تا کنون شکست خورده است،‌ جنگی ۴ ساله که تا کنون بیش از ۱۰ هزار کشته برجا گذاشته و حدود ۲۰ میلیون نفر را با قحطی و گرسنگی شدید مواجه کرده است. یمن کشوری است که پیش از جنگ نیز فقیرترین کشور شبه جزیره عربستان به شمار می رفت.

طرف‌های درگیر در جنگ یمن پنج شنبه گذشته و پیش از آغاز رسمی مذاکرات بر سر آزادی حدود ۱۵ هزار زندانی به توافق رسیدند. این توافق با میانجیگری مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل و میانجی مذاکرات صلح امکان پذیر شد.

یکی از نمایندگان دولت منصور هادی روز سه شنبه گفت که احتمال امضای آتش بس میان دو طرف غیرمحتمل است.

یک نماینده سازمان ملل متحد نیز گفت که یک نقشه راه سیاسی با دو طرف مذاکرات به اشتراک گذاشته است. وی از محتوای این طرح صحبتی به میان نیاورد.

هدف گریفیتس ایجاد توافقی بر سر بازگشایی فرودگاه صنعا، تقویت بانک مرکزی یمن و برقراری آتش بس در بندر حدیده و ایجاد مسیر انتقال کمک‌‌های بشردوستانه است. هدفی که نیازمند آتش بس گسترده و توقف حملات هوایی از سوی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از یک سو و توقف حملات موشکی حوثی ها از سوی دیگر است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مذاکرات صلح یمن در سوئد؛ نمایندگان دولت یمن وارد استکهلم شدند