تظاهرات جلیقه‌زردها، الهام‌بخش اعتراضات خارج از مرزهای فرانسه

تظاهرات جلیقه‌زردها، الهام‌بخش اعتراضات خارج از مرزهای فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معترضان جلیقه زرد الهام بخش اعتراضات در سایر نقاط جهان و هزاران کیلومتر دورتر از فرانسه شده است.

آگهی

درحالیکه این روزها جلیقه زردها در پاریس مشغول تظاهرات هستند معترضان در عراق با الهام گیری از آنچه در خیابان‌های پاریس می‌گذرد اعتراضات خود را به گوش مسئولان عراقی می‌رسانند.

معترضان روز سه‌شنبه ۴ دسامبر در جنوب شرقی بصره با لباس‌هایی زرد مشابه مدل فرانسوی به خیابان‌ها آمدند. در حالیکه فرانسوی‌ها به افزایش ۶ سنتی مالیات سوخت آتش به پا کردند، معترضان عراقی به در دسترس نبودن خدمات اساسی از جمله آب و برق معترض هستند.

معترضان که بالغ بر ۱۰۰ نفر هستند با شلیک نیروهای امنیتی عراق روبرو شدند. شلیک‌هایی که البته لطمه‌ای به معترضان وارد نکرد.

اما پوشیدن لباس‌های زرد برای عراقی‌ها تازه و جدید نیست. نقیب لعیبی یکی از سازمان دهندگان اعتراضات در بصره می‌گوید: « ما در سال ۲۰۱۵ و در اعتراض به فساد دولتی هم تظاهراتی ترتیب دادیم که در آن از لباس زرد استفاده می‌کردیم. ما فکر می‌کردیم که باید سازمان‌دهی بیشتری برای پوشیدن لباس‌هایمان داشته باشیم.»

بیشتر بخوانید:

آخرین دور تظاهرات در بصره در ماه ژوئن جاری برگزار شد که معترضین خواستار بهبود خدمات عمومی بودند. آلودگی آب آشامیدنی در بصره در تابستان جاری به حدی رسید که بیش از ۱۰۲ هزار نفر به درمان پزشکی نیاز پیدا کردند. ادامه این اعتراضات در تابستان باعث شد تا در ماه سپتامبر قوانین منع آمد و شد از سوی پلیس وضع شد. اما خشونت‌ها ادامه پیدا کرد و معترضان حتی برخی از جاده‌ها را هم مسدود کردند و با پلیس درگیر شدند.

با شدت گیری اعتراضات در فرانسه، عراقی‌ها دوباره به یاد تظاهرات خود افتادند. لعیبی می‌گوید: «ما و دوستانمان تصمیم گرفتیم تا دوباره با پوشش لباس‌های زرد، اعتراضات پیشین خود را تکرار کنیم.»

اما عراقی‌ها تنها کسانی نبودند که از رویدادهای اخیر فرانسه الهام گرفته‌اند، هفته گذشته در صربستان هم یک قانونگذار مخالف در مجلس با یک جلیقه زرد به هزینه‌های بالای سوخت در این کشور اعتراض کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خیابان‌های حومه شانزه‌لیزه؛ یک روز پس از تظاهرات خشونت‌بار جلیقه زردها

شنبه سیاه پاریس؛ صدها تن در «شورش» جلیقه زردها زخمی شدند

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت