ایران، رکورددار رشد پذیرش دانشجویان خارجی در جهان

ایران، رکورددار رشد پذیرش دانشجویان خارجی در جهان
Copyright ایسنا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این آمار که آخرین به‌روزرسانی آن متعلق به سال تحصیلی ۲۰۱۷-۲۰۱۶ است، رشد تعداد دانشجویان خارجی در ایران بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ را دست کم ۳۳۰.۶ درصد ذکر کرده است.

آگهی

شمار دانشجویان خارجی در ایران از سال ۱۳۹۰ تا کنون به شدت افزایش یافته و این کشور هم اکنون از نظر درصدی رکورد بیشترین رشد دانشجویان بین‌المللی ورودی در جهان را دارد.

بنا بر آخرین گزارش یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، شمار دانشجویان خارجی پذیرفته شده در دانشگاه‌های ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ میلادی ۱۶۵ درصد رشد داشته است. این آمار که آخرین به‌روزرسانی آن متعلق به سال تحصیلی ۲۰۱۷-۲۰۱۶ است، رشد تعداد دانشجویان خارجی در ایران بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ را دست کم ۳۳۰.۶ درصد ذکر کرده است.

شمار دانشجویان خارجی پذیرفته شده در دانشگاه‌های ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ به میزان ۱۴ هزار و ۳۵۶ نفر افزایش یافته است.

در ابتدای سال تحصیلی جاری حسین سالار آملی، قائم‌مقام وزیر علوم ایران در امور بین‌الملل درباره تعداد دانشجویان خارجی در حال تحصیل گفته بود که ۵۵ هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می‌کنند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

در جدول مربوط به درصد رشد دانشجویان خارجی، ترکیه با اختلاف زیاد از ایران و با ۱۸۲.۵ درصد در مقام دوم قرار دارد. پس از ایران و ترکیه، غنا، لهستان، هلند و عربستان سعودی به ترتیب صاحب بیشترین رشد آمار پذیرش دانشجویان غیر بومی در جهان هستند.

رده‌بندی آماری

با این حال نام ایران از نظر آمار کلی پذیرش دانشجویان خارجی در سیاهه ۲۰ کشور اول نیست. مقام نخست این فهرست در اختیار ایالات متحده آمریکا با حدود یک میلیون دانشجوی خارجی است. پس از آمریکا، بریتانیا و استرالیا با اختلاف بیش از ۵۰۰ هزار نفر با این کشور در مقام‌های بعدی قرار دارند.

فرانسه در این فهرست چهارمین کشور و نیز نخستین کشور غیر انگلیسی زبان است. این کشور هم اکنون پذیرای ۲۴۵ هزار دانشجوست، اما به دلیل افت ۸.۵ درصدی شمار دانشجویان خارجی در بازه ۵ ساله، طرحی برای افزایش این دانشجویان دارد.

آلمان در این فهرست در مقام پنجم است. اما چون دولت فرانسه شهریه دانشجویان غیر اروپایی را افزایش داده، پیش‌بینی می‌شود که آلمان به زودی جای فرانسه را در این فهرست بگیرد.

ترکیه و عربستان در این جدول به ترتیب سیزدهم و چهاردهم هستند.

بیشتر بخوانید:

اعتراض دانشجویان به افزایش هزینه دانشگاه‌های دولتی در فرانسه
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام رده‌بندی برترین دانشگاه‌های جهان؛ رشد دانشگاه‌های چین و ادامه صدرنشینی آکسفورد

قوانین مهاجرتی استرالیا باز هم سخت‌تر می‌شود؛ محدودیت‌های جدید برای صدور ویزای دانشجویی

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند