جنگ تجاری چین و آمریکا؛ چشم امید به بوینوس آیرس دوخته شد

جنگ تجاری چین و آمریکا
جنگ تجاری چین و آمریکا Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه «چاینا‌ دیلی» که مواضع رسمی دولت چین را منعکس می‌کند در سرمقاله‌ شماره تازه خود نوشته است توافق تجاری با آمریکا در اجلاس سران ۲۰ کشور صنعتی در آرژانتین قابل دستیابی است، به شرطی که آمریکا «منطقی» باشد.

آگهی

روزنامه «چاینا‌ دیلی» که مواضع رسمی دولت چین را منعکس می‌کند در سرمقاله‌ شماره تازه خود نوشته است توافق تجاری با آمریکا در اجلاس سران ۲۰ کشور صنعتی در آرژانتین قابل دستیابی است، به شرطی که آمریکا «منطقی» باشد و بخواهد به تنش‌های فزاینده خاتمه دهد.

این روزنامه نوشته است: «پکن خواهان توافق است، همان‌طور که واشنگتن به دنبال آن است... [چین] می‌خواهد که برای دغدغه‌های مشترک پیرامون تجارت با واشنگتن همکاری کند اگر آن‌ها منطقی باشند.[اما] اگر بخواهند از این مسئله برای مهار رشد چین استفاده کنند آن‌گاه احتمال کمی خواهد بود که توافقی در کار باشد.»

اجلاس سران بیست کشور صنعتی تحت‌الشعاع جنگ تجاری چین و آمریکا قرار دارد و بازارهای مالی نتیجه این اجلاس را به به دقت تحت نظر دارند به خصوص که روز شنبه روسای جمهور دو کشور با یکدیگر دیدار خواهند داشت.

اطلاعات منتشره در روز جمعه از آمار ماه نوامبر نشان می‌دهد رشد بخش تولید چین برای اولین بار در دو سال گذشته متوقف شده و آمار ثبت سفارش صادرات این کشور نیز برای ششمین ماه متوالی روند کاهشی را ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید:

گلدمن ساکس، شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی، در گزارش خود آورده است که این روند کاهش در صادرات چین که در پی جنگ تجاری با آمریکا حادث شده است، در ماه‌‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.

از آن سو دونالد ترامپ نیز درباره چشم‌انداز توافق پیش‌رو پیام‌های متناقضی فرستاده است.

رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه گفت رسیدن به توافق نزدیک است، اما اضافه کرد مطمئن نیست که به دنبال چنین توافقی باشد.

شماری تحلیلگران دستیابی به توافقی بر سر همگی تعرفه‌های وضع شده را نامحتمل می‌دانند، در حالی‌که شماری دیگر گمان می‌کنند توافق برای یک «توقف» در جنگ تجاری و افزایش تعرفه‌ها امری واقع‌بینانه است که می‌تواند ادامه مذاکرات دوجانبه را امکان‌پذیر کند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سایۀ اختلافات چین و آمریکا بر اَپک؛ پایان نشست سالانه بدون بیانیۀ رهبران

دستور ترامپ به کابینه برای تهیه پیش‌نویس توافق تجاری با چین

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است