افزایش احتمال میزبانی مشترک فرانسه و آلمان از ساز و کار تجاری اروپا برای ایران

افزایش احتمال میزبانی مشترک فرانسه و آلمان از ساز و کار تجاری اروپا برای ایران
Copyright REUTERS/Fabrizio Bensch
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام ارشد فرانسوی گفت که ما تلاش خود را خواهیم کرد تا ایران را به توافق هسته‌ای پایبند نگه داریم و هدف اصلی نیز همین است.

آگهی

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد فرانسوی که نخواست نامش فاش شود، گفته است آلمان و فرانسه توانایی میزبانی مشترک ساز و کار ویژه مالی اتحادیه اروپا با ایران را دارند. 

خبر افزایش احتمال میزبانی فرانسه و آلمان تنها از این مکانیسم مالی ویژه برای مقابله با تحریم‌های ایران، تنها دو روز پس از انتشار گزارش اختصاصی وال‌استریت ژورنال منتشر می‌شود. 

 این دیپلمات فرانسوی گفته گرچه ساز و کار ویژه مالی (SPV) مهم است، اما چیزی که برای ایران اهمیت ویژه‌ای دارد این است که بتواند در مورد فروش نفت برای طولانی مدت مطمئن شود.

وی در ادامه افزود ما تلاش خود را خواهیم کرد تا ایران را به توافق هسته‌ای پایبند نگه داریم و هدف اصلی نیز همین است.

بیشتر بخوانید:

فرانسه، آلمان و بریتانیا، طرف‌های اروپایی برجام در تلاشند تا از یک سو منافع اقتصادی خود را در ایران حفظ کنند و از سوی دیگر مانع شروع فعالیت‌های هسته‌ای ایران گردند.

پس از بازگشت و تشدید تحریم‌های هسته‌ای ایالات متحده علیه ایران، اروپا تصمیمی گرفت تا در قالب یک ساز و کار ویژه مالی روابط تجاری خود را با ایران حفظ کند. برای این منظور قوانین ویژه‌ای برای تجارت محدود با ایران وضع شد، اما بسیاری از شرکت‌های بزرگ به فعالیت خود در ایران خاتمه دادند.

پیشتر هیچ یک از کشورهای اروپایی برای پذیرفتن این مسئولیت داوطلب نشدند. اتریش و لوکزامبورگ دو کشور نسبتا کوچک با اقتصاد پایدار پذیرش این مسئولیت را رد کردند، به همین دلیل این مسئولیت بر عهده فرانسه و آلمان گذاشته شده است.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: «اکنون بحث بر سر این است که کدامیک از کشورهای فرانسه و آلمان مسئولیت ارتباط با ایران را بر عهده گیرد. فرانسوی‌ها مصرتر و آلمانی‌ها محتاط‌ ترهستند.»

بریتانیا هنوز در حال بررسی چگونگی حضور در این مشارکت است، اما به دلیل مساله برکسیت و خروج این کشور از اتحادیه هنوز این مساله روشن نیست.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فدراسیون صنایع آلمان: ساز و کار تجارت با ایران در درازمدت جواب نمی‌دهد

توقف معامله غول‌های تجارت موادغذایی با ایران

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند