دانشجوی بریتانیایی که در امارات به حبس ابد محکوم شده بود عفو شد

دانشجوی بریتانیایی که در امارات به حبس ابد محکوم شده بود عفو شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تنها چند دقیقه قبل از اعلام عفو، ویدیویی از متیو هجز منتشر شد که در آن به جاسوسی برای سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا (ام‌آی۶) اعتراف کرده بود.

آگهی

مقامات امارات عربی متحده روز دوشنبه ۲۶ نوامبر (۵ آذر) اعلام کردند که متیو هجز، شهروند بریتانیایی مورد عفو واقع شد.

دفتر خلیفه بن‌زاید آل‌نهیان، رئیس امارات با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دانشجوی بریتانیایی به مناسبت روز ملی بخشیده شده است. 

به گفته مقامات امارات حکم عفو بلافاصله اجرا خواهد شد و پس از طی مراحل اداری آقای هجز آزاد می‌شود.

عکس ار رویترز
متیو هجز به همراه همسرشعکس ار رویترز

مقامات امارات در حالی خبر عفو این دانشجوی بریتانیایی را اعلام کردند که تنها چند دقیقه قبل از آن ویدیویی از متیو هجز منتشر شده بود که در آن به جاسوسی برای سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا (ام‌آی۶) اعتراف می‌کرد. 

در این ویدیو آقای هجز اعتراف می‌کند که به برخی منابع به بهانه تحقیق دکترا نزدیک شده و در مورد سیستم‌های دفاعی و نظامی که امارات در حال خریداری آن است، اطلاعات جمع کرده است.

دانیلا تاجدا، همسر دانشجوی بریتانیایی از خبر آزادی آقای هجز ابراز خوشنودی کرد و گفت: «من و خانواده متیو از خبر بخشش امارات استقبال می‌کنیم و مشتاقانه منتظر بازگشت او به خانه هستیم.»

متیو هجز دانشجوی دکترا در دانشگاه دورهام بریتانیاست و بنا به ادعای همسرش از ماه می سال گذشته برای یک سفر پژوهشی به امارات عربی متحده سفر کرده بود.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در واکنش به خبر بخشش آقای هجز با اعلام اینکه بریتانیا با اتهامات مطرح شده علیه وی موافق نبوده است گفت: «ما از امارات عربی متحده به خاطر حل سریع مساله متشکریم.»

آقای هانت همچنین با اشاره به ایران گفت: «اکنون لحظه تلخ و شیرینی است. ما به یاد زندانیان بیگناه بریتانیایی در ایران هستیم.»

وزیر خارجه بریتانیا دو هفته پیش در سفری رسمی در ایران با خانواده نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی که از دو سال پیش در تهران زندانی است ملاقات کرد. وی بعد از دیدار با مقامات ایرانی اعلام کرد که بریتانیا خواستار آزادی زندانیان دوملیتی شده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قاضی پرونده نازنین زاغری:‌ تا بریتانیا بدهی خود را به ایران نپردازد خبری از آزادی نیست

پادشاه بحرین بیش از ۱۵۰۰ زندانی را در چهارچوب «بزرگترین عفو سال‌های اخیر» بخشید

مرگ ناوالنی در حبس؛ در زندان‌های روسیه چه می‌گذرد؟