واکنش‌ها به حمله شیمیایی حلب؛ اقدام نظامی روسیه علیه شورشیان

واکنش‌ها به حمله شیمیایی حلب؛ اقدام نظامی روسیه علیه شورشیان
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که شمار مصدومان حمله شیمیایی شنبه شب شورشیان به شهر حلب روز به افزایش است، سوریه و ایران ضمن محکوم کردن این حمله از سکوت کشورهای غربی در برابر این حمله انتقاد کردند و روسیه نیز مواضع شورشیان را بمباران کرد.

آگهی

در حالی که شمار مصدومان حمله شیمیایی شنبه شب به شهر حلب روز به افزایش است، سوریه و ایران ضمن محکوم کردن این حمله از سکوت کشورهای غربی در برابر این حمله انتقاد کردند و روسیه نیز مواضع شورشیان را بمباران کرد.

مطابق اعلام مقامات وزارت بهداشت سوریه شمار مصدومان حمله شیمیایی شنبه شب به منطقه ای مسکونی در شهر حلب،  به ۱۰۷ نفر افزایش یافته است.

دولت سوریه و وزارت دفاع روسیه، جبهه النصره را متهم اصلی این حمله اعلام کردند. اتهامی که تاکنون از سوی این گروه شبه‌نظامی رد شده است. مقام‌های ارشد شورشیان اعلام کرده‌اند که حمله شیمیایی توطئه دولت بشار اسد و حامیان خارجی او برای ایجاد بهانه لازم برای حمله به آنها بوده است.

این حمله در شرایطی که صورت گرفت که با توافق صورت گرفته میان روسیه و ترکیه و برقراری آتش بس میان شورشیان و ارتش سوریه، روند مبادله زندانیان آغاز و مقرر شده بود تا روند انتقال شورشیان از ادلب انجام شود.

بیشتر بخوانید:

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که نیروهای نظامی روسیه روز یکشنبه و به بهانه پاسخ به حمله شیمیایی شورشیان، مناطق تحت اشغال آنها در شمال غربی سوریه را بمباران کرد. این اولین حمله نظامی صورت گرفته طی دو ماه گذشته است که طی آن و با توافق ترکیه و روسیه، منطقه‌ای حائل برای محافظت از شورشیان ایجاد شد و آتش بس بین آنها و ارتش سوریه و نیروهای خارجی حامی آن برقرار شد.

وزارت دفاع روسیه ضمن موفقیت‌آمیز خواندن حمله خود به مواضع شورشیان، اعلام کرد که طی تماسی تلفنی به مقام‌های ترکیه هشدارهای لازم را در مورد حملات جدید خود به شمال غرب سوریه، داده است.

همزمان وزارت خارجه سوریه نیز از سازمان ملل متحد و شورای منیت این سازمان خواسته تا ضمن محکوم کرد حمله شیمیایی به شهر حلب، تحریم‌هایی را علیه دولت‌های حامی شورشیان وضع کند.

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران از کشورهای غربی به خاطر محکوم نکردن حمله شیمیایی مخالفان دولت سوریه انتقاد کرده و سکوت آنها در برابر این حمله را شبیه سکوت آنها در زمان حمله شیمیایی صدام حسین به ایران دانست.

آقای ظریف در حساب شخصی توئیتر خود نوشته است:«غرب چرا حمله شیمیایی تروریست‌ها به حلب را محکوم نمی‌کند؟ مدل غربی این گونه است، سلاح‌های شیمیایی فقط زمانی محکوم می‌شود که توسط دشمن استفاده شود و نه یک متحد. زمانی که صدام علیه ایران از این سلاح‌ها استفاده کرد، خودشان را به ندیدن زدند اما وقتی که به دشمن آنها بدل شد برای نابودی سلاح‌های شیمیایی جنگ به راه انداختند.»

در عین حال، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نیز حمله شیمیایی به مناطق مسکونی در حلب را «اقدام پلید» و «غیر‌انسانی» توصیف کرده و به شدت محکوم کرد.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه مدعی شد که شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد، شورشیان مخالف دولت سوریه با استفاده از گاز کلر به شهر حلب حمله کرده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پرونده شکایت از حملات شیمیایی منتسب به دولت سوریه در پاریس تشکیل شد

سازمان منع تسلیحات شیمیایی دولت سوریه را عامل حملات شیمیایی سال ۲۰۱۷ شناخت

مایک پمپئو: حمله شیمیایی به ادلب تایید شده است و بی پاسخ نمی‌ماند