زورآمایی ایران و عربستان در بازار عراق؛ تهران نمایشگاه بغداد را قُرُق کرد

زورآمایی ایران و عربستان در بازار عراق؛ تهران نمایشگاه بغداد را قُرُق کرد
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت بازرگانی عراق اعلام کرد که سال گذشته ۶۰ شرکت عربستانی در نمایشگاه بغداد شرکت کرده بودند ولی امسال همگی از حضور انصراف دادند و در مقابل تعداد شرکت‌های ایرانی فعال در نمایشگاه نسبت به سال گذشته دو برابر شد.

آگهی

حدود ۶۰ شرکت ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی بغداد شرکت کردند.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود از این نمایشگاه نوشت: «از شرکت‌های فولادی گرفته تا تولیدکنندگان محصولات شیمیایی و فرش با برپایی غرفه‌های خود بازدیدکنندگان را به صرف چای و شیرینی دعوت ‌کردند و سعی ‌کردند تا برای خود آینده تجاری تازه‌ای در این همسایه غربی ایران رقم بزنند.»

فضایی که سال گذشته در انحصار شرکت‌هایی عربستانی بود اما سال جاری آنها عرصه را خالی کردند و عربستان با تغییر استراتژی در صدد گسترش و تحکیم مناسبات اقتصادی از طریق توسعه مذاکرات مقام‌های ارشد دو کشور است.

بر همین اساس، هفته پیش وزیر نفت عربستان در سفری رسمی به دیدار نخست وزیر و همتای عراقی خود رفت و توافق‌هایی را در راستای مدیریت بازار جهانی نفت رقم زد.

برهام صالح، رئیس جمهوری جدید عراق نیز قصد دارد تا در چارچوب اولین سفر خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس به عربستان نیز سفر کند.

در حال حاضر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی عربستان و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با عراق از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. آنها در تلاش هستند تا با افزایش تعامل با بغداد از توان این کشور در تشدید فشار تحریم‌های آمریکا علیه ایران بهره بگیرند و از سهم این کشور در بازار عراق بکاهند.

بیشتر بخوانید:

عکس از رویترز
غرفه تولیدکنندگان فرش ایران در نمایشگاه بغدادعکس از رویترز

عربستان سعودی و ایران طی سال‌های اخیر و از طریق جذب متحدان خاص خود، رقابتی سیاسی و نظامی را در سوریه، لبنان، یمن و حتی عراق دنبال کرده‌اند که تاثیر قابل توجهی بر تغییر معادلات خاورمیانه داشته است.

به عنوان مثال شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران پس از فراغت از جنگ با داعش، این روزها بدل به نیروی امنیتی فعال در بغداد شده‌اند.

در چنین شرایطی، ایران حضور پررنگ خود در نمایشگاه بغداد را با حضور سفیر و نمایندگان تجاری خود در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که روز شنبه برگزار شد، به رخ رقیب خود کشید.

وزارت بازرگانی عراق هم اعلام کرد که سال گذشته ۶۰ شرکت عربستانی در این نمایشگاه ۱۰ روزه شرکت کرده بودند ولی امسال از حضور انصراف دادند، در مقابل تعداد شرکت‌های ایرانی فعال در نمایشگاه نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

فعالان اقتصادی معتقدند که کالاهای ایرانی ارزان‌تر از سایر کالاها به بازار این کشور می‌رسند و از این نظر برای تجار و مشتریان عراقی جذاب هستند. همچنین با وجود اعمال تحریم‌های آمریکا علیه تجارت با ایران، وجود بازارهای مرزی گسترده میان دو کشور مانع از تاثیرگذاری تحریم‌ها خواهد شد.

فرصت‌هایی که تجار عربستانی از آن برخوردار نیستند. لذا در رقابت حاصل از هزینه حمل پائین بین ایران و عراق و وجود بازارچه‌های مرزی بین دو کشور تاکنون ایران توانسته روند افزایش نفوذ در بازار عراق را حفظ کند ولی عربستان آرام آرام در حال ترک این بازار است.

بیشتر بخوانید:عربستان عراق را برای کاهش قیمت نفت متقاعد کرد

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حسن روحانی خطاب به عربستان: حاضریم از مردم شما در برابر تروریسم دفاع کنیم

دیدار روسای جمهور ایران و عراق در سایه تحریم‌های آمریکا

آمریکا ایران را مسئول حمله به منافع خود در عراق دانست