جنگ در خیابان‌های حدیده؛ پیشروی نیروهای دولتی یمن

جنگ در خیابان‌های حدیده؛ پیشروی نیروهای دولتی یمن
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق آخرین گزارش خبرگزاری فرانسه تنها در بیست و چهار ساعت گذشته ۴۳ نفر از شبه نظامیان حوثی و ۱۸ نفر از نیروهای دولتی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. ساکنان حدیده به علت شدت بمباران و درگیری در خانه‌های خود گیر کرده و نمی‌توانند از شهر خارج شوند.

آگهی

درگیری نیروهای دولتی یمن برای بازپس گیری شهر بندری حدیده از شبه‌ نظامیان حوثی ظاهر جنگی تمام عیار را به خیابان‌های شهر داده است.

ساکنان حدیده به علت شدت بمباران و درگیری در خانه‌های خود گیر کرده و نمی‌توانند از شهر خارج شوند.

طبق آخرین گزارش خبرگزاری فرانسه تنها در بیست و چهار ساعت گذشته ۴۳ نفر از شبه نظامیان حوثی و ۱۸ نفر از نیروهای دولتی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

یک منبع آگاه در بیمارستان ارتش حدیده گفت که ده‌ها شبه‌نظامی حوثی زخمی به شهر صنعا، پایتخت یمن منتقل شده‌اند.

بندر حدیده در ساحل دریای سرخ از سال ۲۰۱۴ در کنترل شبه نظامیان حوثی بوده است.

سه چهارم از کمک‌های انسان‌دوستانه و مواد غذایی از طریق این بندر وارد یمن می‌شود.

نیروهای دولتی با حمایت هوایی نیروهای ائتلاف عربی به رهبر عربستان سعودی از تابستان حمله خود را برای بازپس گرفتن کنترل شهر حدیده از شبه‌ نظامیان حوثی آغاز کرده‌اند و از اول ماه نوامبر (۱۰ آبان‌ماه) بر شدت این حملات افزوده‌اند.

از زمان به قتل رسیدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول و سوال‌های بی‌پاسخ مبنی بر مسئولیت محمد بن‌سلمان، ولیعهد پادشاهی در این قتل، واشنگتن در مورد حمایتش از نیروهای عربستان در جنگ یمن تحت فشار افکار عمومی قرار گرفته است.

در همین راستا در هفته‌های اخیر مایک پمپئو وزیر خارجه و جمیز متیس، وزیر دفاع آمریکا خواستار پایان جنگ یمن شدند.

روز گذشته نیز واشنگتن اعلام کرد دیگر به جنگنده‌های ائتلاف عربی سوخت‌رسانی نخواهد کرد. اقدامی که به گفته ریاض به درخواست عربستان سعودی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید:

آمریکا خواستار پایان جنگ در یمن شد

توقف سوخت‌رسانی آمریکا به جنگنده‌های ائتلاف عربی در جنگ یمن «به درخواست عربستان»

بر اساس آمار سازمان ملل از زمان آغاز درگیرها در تابستان از میان ۶۰۰ هزار ساکن شهر بندری حدیده، ۴۴۵ هزار نفر این شهر را ترک کرده‌اند.

منابع نظامی از بازپس گیری بزرگترین بیمارستان شهر حدیده توسط نیروهای یمنی خبر می‌دهند. درگیری‌های سنگین در جاده اصلی بین حدیده و صنعا همچنان ادامه دارد.

یکی از ساکنین حدیده از طریق تلفن درباره وضعیت به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «صدای بالگرد و تیراندازی قطع نمی‌شود. شبه‌نظامیان حوثی از خمپاره و موشک‌های ضدهوایی برای هدف گرفتن بالگردهای ائتلاف عربی استفاده می‌کنند.»

میشل بشله، دبیرکل کمیساریای عالی حقوق بشر نسبت به وضعیت شهروندان حدیده ابراز نگرانی کرد و از نیروهای ائتلاف عربی و شبه‌نظامیان حوثی خواست «هر چه سریعتر در جهت پایان دادن به درگیری‌ها اقدام کنند.»

طبق آمار دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از ۲۴ اکتبر (دوم آبان)، ۲۳ غیرنظامی جان خود را در درگیرهای شهر حدیده از دست داده‌اند. این منبع افزود، این تعداد ممکن است افزایش یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نبرد کوچه به کوچه در حدیده؛ ائتلاف با تخلیه مجروحان حوثی موافقت کرد

امل حسین، نماد کودکان گرسنه یمن درگذشت

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است