سازمان ملل کشف دست‌کم ۲۰۰ گور دسته جمعی در عراق را تائید کرد

سازمان ملل کشف دست‌کم ۲۰۰ گور دسته جمعی در عراق را تائید کرد
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

داعش در فاصله زمانی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ کنترل بسیاری از مناطق عراق را در دست داشت. ستیزه جویان این گروه، هنگام ورود و حتی عقب نشینی از هر منطقه تعداد زیادی از شهروندان اقلیت مذهبی و مخالفان خود را به صورت دسته جمعی قتل‌عام می‌کردند.

آگهی

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۶ نوامبر در گزارشی کشف بیش از ۲۰۰ گور دسته‌جمعی در مناطق تحت کنترل گروه داعش در سال‌های اخیر را تائید کرد.

بر اساس گزارش دفتر ماموریت در عراق و دفتر حقوق بشر سازمان ملل، بازرسان این سازمان و نیروهای دولتی تا کنون ۲۰۲ گور دسته جمعی را در شمال عراق شناسایی کرده‌اند.

در این گورهای دسته‌جمعی ۶ تا ۱۲ هزار جسد بوده و سازمان ملل در گزارش خود آنها را «میراث تروریسم داعش» می خواند.

داعش در فاصله زمانی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ کنترل بسیاری از مناطق عراق را در دست داشت. ستیزه جویان این گروه، هنگام ورود و حتی عقب نشینی از هر منطقه تعداد زیادی از شهروندان اقلیت مذهبی و همچنین مخالفان خود را قتل‌عام می‌کردند که نسل کشی اقلیت ایزدی (یزیدیان) در منطقه شنگال از جمله این موارد است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

رویترز
کشف گور دسته جمعی در سلیمان بیک در استان صلاح‌الدین در ماه سپتامبررویترز

بسیاری از گورهای دسته جمعی کشف شده در استان صلاح‌الدین عراق متعلق به قتل‌عام پایگاه هوایی اسپایکر به دست نیروهای داعش است.

ژوئن ۲۰۱۴ به دنبال یورش داعش به پایگاه هوایی اسپایکر در تکریت، نزدیک به ۱۷۰۰ دانشجوی نظامی شیعه در این پایگاه به دست ستیزه‌جویان این گروه قتل عام شدند.

به گزارش سازمان ملل متحد گروه داعش در برخی موارد به جای کندن گور دسته جمعی، قربانیان خود را در چاه‌ها و گودال‌ها می انداختند.

به گفته بازرسان این سازمان ممکن است هزاران جسد از قربانیان داعش در گودال‌های خسفه در جنوب موصل دفن شده باشند.

تا کنون بقایای ۱۲۵۸ قربانی توسط مقامات عراقی از ۲۸ گور دسته‌جمعی خارج شده‌اند. از دولت عراق خواسته‌ شده تا اجساد قربانیان را برای تحویل به خانواده‌ها شناسایی کند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نوامبر ۲۰۱۸ با ۴۱ کشته کم‌تلفات‌ترین ماه برای غیر نظامیان عراقی بود

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

«بمب ساعتی» اردوگاه الهول؛ عراق خواستار تخلیه بازماندگان داعش و تعطیلی اردوگاه شد