انتخابات میان دوره‌‌ای ایالات متحده؛ آینده «جنگ تجاری» آمریکا و اروپا چه خواهد شد؟

انتخابات میان دوره‌‌ای ایالات متحده؛ آینده «جنگ تجاری» آمریکا و اروپا چه خواهد شد؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ایالات متحده و اروپا بزرگترین شرکای تجاری یکدیگر هستند. همکاری‌های تجاری زمانی خوب عمل می‌کند که از تصمیم‌های ناگهانی و سیاست‌های کوتاه‌مدت که باعث عدم اطمینان در بازار می‌شود خبری نباشد. پیروزی یا شکست جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا چه تاثیری بر روابط تجاری دو سوی آتلانتیک خواهد داشت؟

آگهی

**مذاکرات تجاری ایالات متحده آمریکا با اتحادیه اروپا برای وضع یا کاهش تعرفه‌های گمرکی بعد از برگزاری انتخابات میان‌دوره ای امریکا از سر گرفته خواهد شد. قرار است مذاکرات در برخی زمینه‌ها در پایان ماه نوامبر و پس از این انتخابات (**ششم نوامبر/ (۱۵ آبان) نهایی شود. به همین دلیل نتایج این انتخابات برای شرکتهای بزرگ بازرگانی سرنوشت‌ساز است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

خطر جنگ تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا برای کسب و کارهای کوچک

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، تهدید کرده است که تعرفه گمرکی واردات خودرو را به شدت افزایش خواهد داد. این افزایش تعرفه‌ها برای سازندگان خارجی خودرو،‌ با وجود این‌که بسیاری از آنها خودروها را در آمریکا تولید می‌کنند، بسیار زیان‌بار خواهد بود. یورونیوز سعی کرد با سازندگان بزرگی مثل دایملر بنز، ب‌ام‌و، و همین‌طور انجمن خودروسازان ایالات متحده آمریکا صحبت کند، اما هیچ‌کدام از آنها حاضر نشدند قبل از انتخابات حرفی بزنند.

طبق گزارش‌ها در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در ایالات متحده آمریکا فروخته شده است. از این میان حدود هشت میلیون و ۷۰۰ هزار خودروها از مکزیک و کانادا یعنی از شرکای توافق‌نامه تجارت آزاد به آمریکا وارد شده بودند. خطر تعرفه گمرکی تولیدکنندگان خارجی خودرو را تهدید می‌کند.

جنگ تجاری بین آمریکا و اروپا به شرکتهای زیادی لطمه خواهد زد. کسب و کارهای کوچک نسبت به وضع تعرفه جدید آسیب‌پذیرترند زیرا به منابع مالی‌شرکتهای بزرگ دسترسی ندارند.

بیشتر بخوانید:‌

«اگر نتیجه انتخابات به نفع ترامپ باشد، مذاکرات تجاری با آمریکا ساده‌تر خواهد شد»

از سوی دیگر، بنگاههای تجاری صادرات فولاد و آلومینیوم با افزایش تعرفه گمرکی روبروهستند. آقای ترامپ از چند ماه گذشته تعرفه گمرکی وارادات فولاد و آلومینیوم را به ترتیب ۲۵ و ۱۰ درصد افزایش داده است.

لوسیا میراندا بنیانگذار و رییس شرکت «اکسپورت یواس» است که کارش کمک به شرکتهای صادراتی اروپایی است.

او تأکید می‌کند که اگر برنامه ترامپ برای بازسازی زیرساخت‌ها به مرحله عمل برسد، ایالات متحده مجبور خواهد بود کالاهای صنعتی بیشتری وارد کند. لوسیا میراندا فکر می‌کند که اتحادیه اروپا و ایالات متحده باید هر چه زودتر برای رویارویی با چین متحد شوند و همکاری کنند.

او می‌گوید:‌ «اگر نتیجه انتخابات به نفع ترامپ باشد و قدرت او تایید شود، مذاکرات تجاری با آمریکا ساده‌تر خواهد شد. زیرا دولت ترامپ دیگر نگرانی سیاسی و در نتیجه نیازی به قدرت‌نمایی نخواهد داشت. به همین دلیل راحتتر می توان در باره وضع تعرفه مذاکره کرد.»

شکست ترامپ در انتخابات میان دوره‌ای چه تاثیری بر روابط تجاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا خواهد داشت؟‌

گفته می‌شود افزایش تعرفه گمرکی واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا هنوز چندان محسوس نیست. اما شرکتهای وابسته به تامین کنندگان خارجی قطعات خودرو قیمتها را افزایش داده‌اند.

از نظر جوزف فودی، استاد اقتصاد دانشکده بازرگانی دانشگاه نیویورک روابط تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا تنها یکی از موضوعات بسیار حساس سیاسی است و شکست دونالد ترامپ و جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره‌ای، فضایی برای دستیابی سریع به توافق تجاری با اروپا را ایجاد می‌کند.

او به یورونیوز می‌گوید: «بیشتر مذاکرات تجاری سال‌ها و گاهی چند دهه طول می‌کشد و معمولا نباید انتظار داشت که در چند ماه به نتیجه برسند. اما فکر می‌کنم اگر نتایج این انتخابات میان‌‌دوره‌ای به ضرر ترامپ باشد فرصتی واقعی پیش بیاید که در سه چهار ماه آینده به توافقی برسیم که برای اروپا بیشتر قابل‌پذیرش باشد.»

ایالات متحده و اروپا بزرگترین شرکای تجاری یکدیگر هستند و همکاری‌های تجاری هنگامی خوب عمل می‌کند که تعرفه‌ها برداشته شوند و روابط به گونه‌ای باشد که از تصمیم‌های ناگهانی مثل تحریم و تعرفه‌های جدید و سیاست‌های کوتاه‌مدت که باعث عدم اطمینان در بازار می‌شود خبری نباشد.

به‌نظر ایوون بندینگر، مدیر اتاق بازرگانی اروپا و آمریکا در نیویورک می‌گوید اگر نتایج انتخابات به سود دموکرات‌ها باشد باز هم معلوم نیست که چه بر سر روابط تجاری خواهد آمد.

او می‌افزاید: «اگر بتوانند اکثریت کنگره را پس بگیرند و بخواهند اقدام به استیضاح رئیس جمهور کنند، عدم‌اطمینان بازار بیشتر خواهد شد. اما اگر پس از بازپس‌گرفتن اکثریت کنگره تلاش کنند که اوضاع آرام شود و جلوی تندروی رئیس‌جمهور را بگیرند، وضع بازار بهتر خواهد شد، اما واقعیت این است که کنگره سیاست‌های تجاری را تعیین نمی‌کند.»‌

بازرگانان بر سر یک نکته با هم توافق دارند. نتیجه انتخابات میان دوره‌ای آمریکا بر روابط تجاری اروپا و آمریکا تاثیر خواهد داشت. مهم نیست برنده انتخابات چه کسی باشد. بازرگانان تنها در انتظار کاهش تنشهای تجاری بین دوسوی آتلانتیک هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاندیدای مرده‌ای که برنده انتخابات ایالتی آمریکا شد

توقف پخش تبلیغ انتخاباتی «نژادپرستانه» ترامپ درباره مهاجرین

ترکیه، ایران و مراکش برای ایفای نقش پررنگ‌تر در منطقه ساحل صحرای آفریقا با هم رقابت می‌کنند