اعمال دور جدید تحریم‌های ایالات متحده علیه ونزوئلا و کوبا

اعمال دور جدید تحریم‌های ایالات متحده  علیه ونزوئلا و کوبا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بسیاری از کارشناسان مواضع تند و تیز آقای بولتون در قبال کشورهای «سرکش» آمریکای لاتین را تلاش برای تهییج شهروندان لاتین تبار به رای دادن به نامزدهای جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ارزیابی می‌کنند.

آگهی

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید خبر از اعمال تحریم‌های جدید علیه کوبا و ونزوئلا داد و اعلام کرد مجازات‌های تکمیلی در انتظار نیکاراگوئه هم هست.

آقای بولتون روز پنجشنبه و در جریان سخنرانی در میان گروهی از آمریکایی‌های لاتین‌تبار در میامی گفت: «این کشورها تروئیکای استبداد و مثلث ترور هستند. هاوانا، کاراکاس و ماناگوآ، مسبب رنج شدید انسان‌ها هستند.» جان بولتون در زمان حضور در وزارت خارجه در دوران جورج بوش (پسر)، کوبا را به لیست کشورهای «محور شرارت» رئیس جمهوری وقت، یعنی عراق، ایران و کره شمالی، اضافه کرده بود.

گزارشگر شبکه ان‌بی‌اس آمریکا می‌گوید بسیاری از کارشناسان مواضع تند و تیز آقای بولتون و دیگر اعضای نومحافظه‌کار دستگاه دیپلماسی ایالات متحده در قبال کشورهای «سرکش» آمریکای لاتین را تلاش برای تهییج شهروندان لاتین تبار به رای دادن به نامزدهای جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ارزیابی می‌کنند.

آقای بولتون در جریان سخنرانی خود دانیل اورتگا، نیکلاس مادورو و میگل دیاز-کنل، روسای جمهور نیکاراگوئه، ونزوئلا و کوبا را «سه کله پوک» خواند و گفت ایالات متحده دیگر دیکتاتورهایی مانند آن‌ها را در اطراف خود تحمل نخواهد کرد.

به گفته وی، دونالد ترامپ اخیرا یک فرمان اجرایی جدید را صادر کرده است که براساس آن شهروندان آمریکایی از مشارکت در قراردادهایی که منجر به صادرات طلا به ونزوئلا می‌شود، منع شده اند.

ایالات متحده آمریکا پیش‌تر ده‌ها مقام رسمی ونزوئلا از جمله نیکلاس مادورو را تحریم کرده بود. کشوری که از حدود سه سال پیش درگیر نرخ بالای تورم و اعتراضات گسترده مخالفان دولت‌ بولیواری است. از سال ۲۰۱۵ به بعد بیش از ۲ میلیون شهروند ونزوئلایی از این کشور مهاجرت کرده اند.

با این حال در ماه‌های اخیر از حجم اعتراضات در این کشور به شدت کاسته شده است.

بیشتر بخوانید:

جان بولتون در جریان سخنرانی روز پنجشنبه خود همچنین کوبا و رئیس جمهوری این کشور میگل دیاز-کنل را به دلیل حمایت از دولت مادورو مسئول معرفی کرد. وی گفت وزارت خارجه آمریکا بیست شرکت و موسسه کوبایی که از سوی نظامیان و کارمندان دستگاه اطلاعاتی کوبا اداره می‌شوند را در لیست سیاه خود قرار داده است.

با وجود بهبود مناسبات میان واشنگتن و هاوانا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، دولت دونالد ترامپ تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه کوبا را بار دیگر برقرار کرد.

جان بولتون همچنین با هشدار به دانیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه، خواستار برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و زودهنگام در این کشور شد و گفت: «تا زمانی که دموکراسی به این کشور باز نگردد، نیکاراگوئه هم مانند ونزوئلا و کوبا زیر سایه سنگین مجازات‌های آمریکا قرار خواهد داشت.»

نیکاراگوئه از ماه آوریل سال ۲۰۱۸ و در پی تصویب قانون اصلاح نظام تامین اجتماعی از سوی دولت دانیل اورتگا، صحنه خشونت‌های خیابانی کم سابقه است. مخالفان می‌گویند در جریان درگیری میان معترضان و دولت بیش از ۴۰۰ نفر کشته و صدها تن دیگر زخمی و ناپدید شده اند. دولت نیکاراگوئه مخالفان را به دریافت پول از واشنگتن متهم می‌کند.

بسیاری از شهروندان ایالت فلوریدا، مهاجران کشورهای آمریکای لاتین و به‌ویژه کوبایی‌های مخالف دولت سوسیالیستی هاوانا هستند. لاتین‌های فلوریدا یکی از سبدهای اصلی رای دونالد ترامپ در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در این ایالت بودند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحریم‌های جدید آمریکا علیه «شبکه ارزی» ونزوئلا

شصتمین سالگرد انقلاب کوبا؛ انتقاد کاسترو از رویکرد ترامپ

انتشار اسناد محرمانه «عملیات جاسوسی» آمریکا در ونزوئلا برای «شکار مقام‌های بلندپایه»