جمع‌آوری صدها هزار جلد کتاب غیرمجاز و «ضاله» در تهران

جمع‌آوری صدها هزار جلد کتاب غیرمجاز و «ضاله» در تهران
Copyright عکس از خبرگزاری مهر/ مجید عسگری‌پور
Copyright عکس از خبرگزاری مهر/ مجید عسگری‌پور
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در یک ماه گذشته، یک انبار در محدوده خیابان انقلاب و مجموعه‌ای از «کتاب‌های قاچاق» در یک کتابفروشی در خیابان کارگر توسط پلیس و با دستور قضائی پلمب و کتاب‌های آن جمع‌آوری شده است.

آگهی

پلیس تهران می‌گوید در جریان عملیاتی برای «انهدام» باندهای چاپ و نشر غیرمجاز کتاب و در راستای «حمایت از ناشران و نویسندگان»، صدها هزار جلد کتاب غیرمجاز و ممنوعه (موسوم به کتب «ضاله») جمع‌آوری شده است.

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ با اشاره به اینکه ۹۰۰ دستفروش اقدام به فروش کتاب‌های «ممنوعه» می‌کردند، از شناسایی و دستگیری ۱۵ نفر از افرادی خبر داد که به چاپ و توزیع این کتب اقدام می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر تنها در یک ماه گذشته، یک انبار در محدوده خیابان انقلاب و مجموعه‌ای از «کتاب‌های قاچاق» در یک کتابفروشی در خیابان کارگر توسط پلیس و با دستور قضائی پلمب، و کتاب‌های آن جمع‌آوری شده است. علاوه بر این در تاریخ ۲۶ مهر ماه نیز یک انبار کتاب قاچاق در محدوده خیابان انقلاب کشف شده است که محتویات آن به اندازه «۱۰ کامیون خاور» بوده است.

بیشتر بخوانید:توزیع غیرقابل کنترل کتاب قاچاق در ایران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، در این طرح تا کنون به اندازه «۶۰ کامیون خاور محتوی کتابهای غیرمجاز» جمع آوری شده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

ایسنا
دستفروشی کتاب در محدوده خیابان انقلابایسنا

آیا قثط کتب «ممنوعه» جمع‌آوری می‌شوند؟

آقای آموزگار می‌گوید که بخشی از این کتابها فاقد مجوز وزارت ارشاد هستند و انتشار آنها در ایران غیرقانونی است. وی می‌افزاید: « نیمی دیگر از کتابها مواردی است که به کتابهای پرفروش ناشران مختلف بر می گردد. این کتابها با همان جلد و مشخصات کتاب اصلی چاپ می‌شوند و با قیمتهایی نازل‌تر در بازار سیاه و توسط دستفروشان به فروش می رسند.»

کتب «ضاله» در فقه شیعه به کتاب‌هایی گفته می‌شود که «موجب گمراهی خوانندگان از دین یا مذهب حق» می‌شوند. در سال‌های پس از انقلاب ایران، کتاب‌های بسیاری از سوی مراجع تقلید و یا وزارت ارشاد اسلامی «ضاله» و چاپ و نگهداری آنان ممنوع اعلام شد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم ۵ مامور انتظامی ایران در کمین مسلحانه در سیستان و بلوچستان کشته شدند

نزاع خونین مأموران نظامی با اعضای جیش‌العدل در سیستان و بلوچستان؛ مقامات از پایان درگیری خبر دادند

پس‌لرزه‌های حمله «جیش‌العدل» در راسک و کشته‌شدن ۱۱ مامور؛ ایران از اعدام یک «جاسوس موساد» خبر داد