مرد پشت پرده قتل جمال خاشقجی؛ دستور قتل از طریق اسکایپ

مرد پشت پرده قتل جمال خاشقجی؛ دستور قتل از طریق اسکایپ
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سعود القحطانی یکی از مردان سقوط کرده نزدیک به ولیعهد است که ریاض تلاش دارد بواسطه برکناری و دستگیری آنها از خشم بین‌المللی در ارتباط با قتل خاشقجی بکاهد.

آگهی

سعود القحطانی دستیار بلند پایه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی فردی است که قتل جمال خاشقجی را در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول با دادن دستوری از طریق اسکایپ رقم زده است.

به گزارش رویترز، القحطانی شبکه های اجتماعی را برای ولیعهد عربستان مدیریت می کرده است و سازماندهی دستگیری صدها نفر از نخبگان کشورش را بر عهده داشته است. مسئول بازداشت سعد حریری نخست وزیر لبنان نیز او معرفی می شود. القحطانی در تمام این موارد حاضر بوده است. اما در قتل خاشقجی حضوری او مجازی و از طریق اسکایپ بوده است.

سعود القحطانی یکی از مردان نزدیک به ولیعهد و برکنار شده است که ریاض تلاش دارد بواسطه برکناری و دستگیری آنها از خشم بین‌المللی در ارتباط با قتل خاشقجی بکاهد.

به گزارش رسانه‌های عربستان سعودی القحطانی و چهار نفر دیگر از مقامات رسمی از کار برکنار شده‌اند.

نفوذ القحطانی در میان اطرافیان ولیعهد در سه سال گذشته بسیار وسیع بوده و افزایش نفوذ او مستقیما به دلیل اراده رئیس او ممکن شده است. منبعی نزدیک به خاندان سلطنتی به رویترز گفته است که به همین خاطر برای مقامات سعودی دشوار است که القحطانی را مغز متفکر قتل خاشقجی جا بزنند بدون آنکه پرسش درباره نقش ولیعهد مطرح نشود.

القحطانی پیشتر گفته بود که او هرگز هیج اقدامی بدون تایید رئیس خود انجام نمی دهد. او تابستان گذشته در توئیتی نوشت: «شما فکر می کنید که من تصمیمی بدون توصیه و دستور می گیرم؟‌ من یک کارمندم و یک مجری وفادار به دستورات سرورم پادشاه و همچنین دستورات سرورم ولیعهد.»

القحطانی حاضر به پاسخگویی به پرسش های رویترز نشده است. بیوگرافی او روی توئیتر در روزهای اخیر از مشاور سلطنتی به رئیس فدراسیون سعودی برای امنیت سایبری، برنامه نویسی و پهپادها تغییر کرده است، پستی که او قبلا برعهده داشت.

یک مقام رسمی سعودی روز شنبه گفته است که محمد بن سلمان دانش انجام عملیاتی که به مرگ خاشقجی انجامید را ندارد و قطعا دستور ربایش یا قتل کسی را صادر نکرده است.

در بحران قتل خاشقجی در سه هفته گذشته، عربستان سعودی چندین بار روایتش را از ماجرا تغییر دارد. ابتدا مرگ او را انکار کرد، بعد اعلام کرد که او در یک درگیری با نیروهای کنسولگری اتفاقی کشته شده است و اکنون از قتل صحبت می کند.

منابعی نزدیک به خانواده سلطنتی عربستان گفته اند که القحطانی بر اساس حکم سلطنتی بازداشت شده است با این حال او بعد از اعلام خبر بازداشت هم پست توئیتری منتشر کرده است و منبعی دیگر نزدیک به خانواده سلطنتی گفته است که فکر نمی کند او بازداشت شده باشد.

رویترز نوشته است که در هنگامی که خاشقجی در داخل کنسولگری دستگیر و به داخل اتاق کنسول برده می شود، القحطانی از طریق اسکایپ شاهد این ماجرا بوده است و شروع به فحش دادن به خاشقجی می کند و به گفته منابع عرب و ترکیه‌، خاشقجی هم با همان کلمات جواب القحطانی را می دهد.

رویترز به نقل از منابع اطلاعاتی ترکیه نوشته است که در لحظه ای القحطانی دستور می دهد که «سر این سگ را برایم بیاورید».

با این حال مشخص نیست که آیا القحطانی از طریق اسکایپ کل عملیات و فرایند کشتن خاشقجی را دنبال کرده است یا خیر.

منابع اطلاعاتی ترکیه گفته اند که فایل صوتی تماس اسکایپی اکنون در اختیار رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه است. همین منابع گفته اند که رئیس جمهوری ترکیه درخواست آمریکا برای دسترسی به این فایل صوتی را رد کرده است.

اردوغان گفته است که امروز (سه شنبه ۲۳ اکتبر) تحقیقات ترکیه درباره جزییات قتل جمال خاشقجی را فاش می کند.

سعود القحطانی کیست؟

سعود القحطانی ۴۰ ساله شهرت ویژه‌ای بعنوان مجری خشن اوامر ولیعهد و یک ناسیونالیست پرشور دارد. در روی بلاگ ها و شبکه های اجتماعی، برخی روزنامه نگاران و فعالان لیبران سعودی او را استیو بنن عربستان سعودی لقب داده اند چرا که او م به اقدام به دستکاری خشونت بار در رسانه ها و استراتژی های پشت صحنه مشهور است.

بر اساس بیوگرافی‌ که روی توییتر منتشر کرده است مشخص می شود او دانش آموخته حقوق است و درجه سروانی در نیروی هوایی عربستان سعودی را داراست. او در سالهای ابتدای سال ۲۰۰۰ مورد توجه خانواده سلطنتی قرار گرفته تا رسانه ای الکترونیک برای حفاظت از تصویر عربستان سعودی در جهان ایجاد کند.

القحطانی از سال ۲۰۱۵ به یکی از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بدل شد.

آگهی

او در سالهای گذشته از توئیتر برای حمله به منتقدان پادشاهی عربستان سعودی و بویژه منتقدان محمد بن سلمان ولیعهد استفاده کرده است. او همچنین یک گروه واتس آپ با روزنامه نگاران و سردبیران محلی راه انداخته است که خط فکری خانواده سلطنتی را دنبال می کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان ۵ نفر را در ارتباط با قتل جمال خاشقجی به اعدام محکوم کرد

شوخی محمد بن سلمان در مورد «به گروگان گرفته شدن» حریری در عربستان