ترامپ: کشته‌شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی به نظر قطعی است

 ترامپ: کشته‌شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی به نظر قطعی است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترامپ: کشته‌شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی به نظر قطعی است

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ناپدید شدۀ عربستان سعودی «به نظر قطعی» است.

او در پایگاه هوایی اندروس آمریکا قبل از سوار شدن به هواپیما برای رفتن به یک سفر سیاسی، در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید «آیا فکر می‌کنید که خبرنگار سعودی مرده است»، گفت: «به نظر من اینطور می‌رسد... خیلی غم‌انگیز است.»

این اولین بار است که رئیس جمهوری آمریکا کشته شدن جمال خاشقجی را تایید می‌کند.

آقای ترامپ همچنین اعلام کرد که پاسخ آمریکا به عربستان سعودی در این موضوع «بسیار شدید» خواهد بود. با این وجود تاکید کرد که اکنون کمی زود است که بطور قطعی در این باره که چه کسی دستور کشته شدن او را داده، نتیجه گیری کرد. او گفت باید دانست که چه اتفاقی افتاده است.

سخنان آقای ترامپ ساعاتی پس از گفتگوی او با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و دریافت آخرین اطلاعات دربارۀ پروندۀ جمال خاشقجی بیان شد.

آقای پمپئو نیز پس از دیدار با دونالد ترامپ، در پاسخ به سوال خبرنگاران دربارۀ پیامدهای احتمالی کشته شدن جمال خاشقجی برای حکومت عربستان گفت: «فکر می‌کنم که برای همۀ ما مهم است به یاد داشته باشیم که ما رابطۀ استراتژیک طولانی از سال ۱۹۳۲ میلادی به اینسو، با پادشاهی سعودی داریم.» او همچنین عربستان سعودی را «یک شریک مهم در مبارزه با تروریسم» خواند.

نقش ولیعهد عربستان در مرگ خاشقجی

یک منبع دولت آمریکا بدون این که بخواهد نامش را فاش کند روز پنج‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بیش از گذشته متقاعد شده‌اند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در عملیات اجرا شده علیه جمال خاشقجی دست داشته است؛ عملیاتی که منجر به مرگ او شد.

جمال خاشقجی، خبرنگار و مفسر برجستۀ تحولات خاورمیانه که به دلیل انتقادهایش از ولیعهد عربستان در تبعیدی خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد، از ۲ اکتبر پس از وارد شدن به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه ناپدید شد.

ترکیه پیش‌تر اعلام کرده بود که با توجه به تحقیقات انجام شده و مدارک به دست آمده، آقای خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان کشته شده و قتل او به دست عوامل سعودی انجام شده است. عربستان این ادعا را رد کرده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آدامس جویده شده معمای قتل یک زن جوان را پس از چهار دهه در آمریکا حل کرد

«مامور وزارت اطلاعات ایران» در آمریکا تحت تعقیب قرار گرفت؛ اف‌بی‌آی به دنبال مجید دستجانی فراهانی

وزارت دادگستری آمریکا یک ایرانی و دو کانادایی را به طراحی قتل در ازای پول متهم کرد