ترزا می: «برکسیت» نمرده است

ترزا می: «برکسیت» نمرده است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر بریتانیا امیدوار است بن بست کنونی مذاکرات برکسیت در نشست سه روزه رهبران اروپایی در بروکسل پایان یابد.

آگهی

نخست وزیر بریتانیا در بدو ورود به مقر شورای اروپایی در بروکسل به خبرنگاران گفت که برای حل و خروج از بن بست مذاکرات برکسیت باید مذاکرات فشرده ای داشت. ترزا می تاکید کرد که بن بست فعلی مذاکرات که بدلیل عدم نتیجه گیری روی مرز ایرلند ایجاد شده است را می توان از طریق مذاکرات فشرده در نشست رهبران اروپایی حل وفصل کرد.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا می گوید دولت بریتانیا همچنان می تواند مذاکرات برکسیت را به نتیجه برساند و از بن بست خارج کند.

به گفته نخست وزیر بریتانیا، دولت از کلید حل بحران برکسیت در نشست رهبران اروپایی که از چهارشنبه شب آغاز شده است رونمایی خواهدکرد.

موضوع اصلی نشست سران اروپایی، برکسیت، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهد بود.

نزدیک به شش ماه دیگر، ماه مارس سال ۲۰۱۹، برکسیت برای همیشه نهایی خواهد شد این در حالیست که همزمان فاز پایانی مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسیده است و طبق گفته های کمیسر مذاکرات برکسیت اتحادیه اروپا، میشل بارنیه، موضوعی چون مرز ایرلند می تواند مذاکرات برکسیت را به بن بست برساند.

جدایی جمهوری ایرلند و پایان رویای «بریتانیای کبیر»

مرز بین دو ایرلند، جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی موضوع اصلی اختلاف بین اتحادیه اروپا و بریتانیا است. جمهوری ایرلند به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا پس از نهایی شدن برکسیت مرزهایش را بسوی بریتانیا می بندد و این موضوع علاوه بر افزایش تنش ها بین دو ایرلند برای اولین بار در تاریخ گواه تکه پاره شدن جزیره «بریتانیای کبیر» خواهد بود. موضوعی که برای بسیاری از بریتانیایی ها غیرقابل قبول است.

همه پرسی مجدد راه حل حزب کارگر برای بن بست برکسیت

یکی از راه های نجات بریتانیا از بن بست مذاکرات برکسیت برگزاری همه پرسی مجدد است. آخرین نظرسنجی کمیسیون اروپا نشان می دهد تنها ۳۰ درصد از شهروندان بریتانیا خواستار نهایی شدن برکسیت هستند. درصورت برگزاری همه پرسی مجدد دولت محافظه کار بریتانیا باید انتخابات پیش از موعد برگزار کند و احتمالا قدرت را به حزب رقیب، حزب کارگر تحویل بدهد. 

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا «بدون توافق» در ۲۹ مارس سال آینده ممکن است منجر به آشفتگی بازارهای مالی اروپا و حتی جهان شود.

بر طبق نظر سنجی شبکه خبری اسکاینوز در ماه ژوئن گذشته ۷۸ درصد از واجدین شرایط معتقدند نخست‌وزیر این کشور نتوانسته است برکسیت را به درستی مدیریت کند. تنها ۱۰درصد فکر می‌کنند دولت در فرآیند مذاکرات برکسیت به خوبی عمل کرده است.

جرمی کوربین، نخست وزیر در سایه و رهبر حزب کارگر مواضع دولت محافظه کار در مذاکرات برکسیت را ضعیف و بی پشتوانه خوانده است. وزیر برکسیت دولت در سایه هم ماه گذشته در نشست سالانه اعضای حزب کارگر اعلام کرد که بهترین راه برای حل بحران در مذاکرات برکسیت تنها و تنها برگزاری یک همه پرسی جدید است.

اگر ترزا می از سمت نخست‌وزیری کنار رود، اگر دولت او به توافق با اتحادیه اروپا دست نیابد، یا مجلس بریتانیا طرح دولت را رد کند؛ بریتانیا بیشتر در بحران فرو خواهد رفت. بسیاری از منتقدان برکسیت در انتظار چنین وضعیتی هستند، موافقان سفت و سخت برکسیت هم که خانم می را به باج دادن زیادی به اتحادیه اروپا متهم می‌کنند از چنین سناریویی استقبال می‌کنند.

لندن و بروکسل هر دو تکرار کرده‌اند که خواهان یک توافق هستند اما عقربه‌های زمان علیه آنان در حال حرکت است. مجلس بریتانیا و مجلس اروپا هر دو باید متن نهایی برکسیت را قبل از موعد انتخابات ۲۹ مارس ۲۰۱۹ تایید کنند. این متن شامل دو سند خواهد بود؛ یکی اعلامیه خروج بریتانیا و دیگری اعلامیه‌ای درباره روابط آتی بریتانیا و اتحادیه اروپا. دیپلمات‌ها احتمال اینکه ممکن است در آخرین لحظه توافق انجام شود را رد نکرده‌اند با این حال اگر ترزا می نتواند چنین توافقی را تا ماه اکتبر یا نوامبر به سرانجام برساند، هنوز می‌تواند امید داشته باشد که تا اجلاس شورای اروپا در ۱۳ و ۱۴ دسامبر به این مهم دست پیدا کند.

مذاکره‌کنندگان بریتانیایی تلاش می‌کنند آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را ترغیب کنند که اتحادیه طرح پیشنهادی دولت ترزا می را بپذیرد. بنا به اظهارات دیوید لیدینگتون، فرد شماره ۲ دولت بریتانیا، طرح خروج تا ۸۵ درصد و حتی ۹۰ درصد آماده شده است. یک دوره انتقالی پس از برکسیت هم پیش‌بینی شده است که تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ به طول خواهد انجامید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مذاکره کننده اتحادیه اروپا: کسب توافق بر سر برکسیت سخت اما امکان پذیر است

مذاکرات برکسیت؛ انتقاد می از اتحادیه اروپا به دلیل تمرکز بر مرز ایرلند

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند