کشف مجموعه گنج‌های خفته در دریای اژه

کشف مجموعه گنج‌های خفته در دریای اژه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«این کشف احتمالا یکی از بزرگترین اکتشافات باستان‌شناسی قرن است.»

آگهی

کشف ۵۸ کشتی غرق‌شده در دریای اژه و گنجینه درون آنها شگفتی کارشناسان را برانگیخته است. باستان‌شناسان معتقدند این مجموعه اکتشافات در نوع خود در مدیترانه بی‌نظیر و تاریخ‌ساز است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

گنجینه و عتیقه‌جاتی که در این سری اکتشافات به دست آمده به دوران تاریخی مختلفی تعلق دارند؛ از یونان باستان، امپراطوری رم و بیزانس گرفته تا عصر مدرن.

آغاز عملیات برای کشف کشتی‌های غرق شده باستانی در منطقه «جزایر فورنوی» در سال ۲۰۱۵ میلادی بود و در نخستین دور این اکتشاف بقایای ۲۵ کشتی کشف شد.

نخستین عملیات اکتشافی در این منطقه در سال ۲۰۱۵ آغاز شد. عکس از رویترز

پیتر کمپل، باستان‌شناس زیرآب و مدیر پروژه اکتشافی جزایر فورنوی به یورونیوز می‌گوید:‌ «توصیف کردن هیجان ما ناممکن است. امری باورنکردنی است. می‌دانستیم که به مجموعه‌ای برخورده‌ایم که کتاب‌های تاریخ را تغییر خواهد داد. این کشف احتمالا یکی از بزرگترین اکتشافات باستان‌شناسی قرن است.»

تاکنون ۳۰۰ قطعه شئی باستانی از زیر آب خارج و ثبت شده‌ است که بیشتر آنها از نوع «آمفورا» هستند.

آمفورا نوعی کوزه سفالی بزرگ است که دو دسته در نزدیگی گلوگاه دارد و در یونان باستان برای حمل مایعات و حبوبات به کار می‌رفته است. این کوزه‌ها گهگاه با نقوش هندسی تزئین می‌شدند.

باستان‌شناسان بر این باورند که این یافته‌ها کمک شایان‌توجهی به شناخت مسیرها و روند تجارت و بازرگانی در این منطقه می‌کند.

بسیاری از اشیای کشف شده از نوع آمفورا هستند. عکس از رویترز

جرج کوتسوفلاکیس، باستان‌شناس و مشاور این پروژه، درباره علت غرق این تعداد کشتی در این منطقه به یورنیوز می‌گوید: ‌«در این منطقه گذرگاه‌های باریکی بین جزیره‌ها هست و خلیج‌های کوچک بسیاری هم وجود دارد.هنگام وزش باد گردبادهای ناگهانی ایجاد می‌شود و همین سبب می‌شده که کشتی‌هایی که ناخداهایشان با این منطقه آشنایی نداشته‌اند به صخره‌ها برخورد کنند و غرق شوند.»

گفته می‌شود که این منطقه احتمالا زمانی بهشت دزدان دریایی نیز بوده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین موزه زیر آب با اشیاء ۲۵۰۰ ساله در یونان افتتاح شد

گنجینه های پنهان کانال سن-مارتن پاریس کشف شد

غرق شدن قایق مهاجران در دریای مدیترانه؛ دوازده نفر از بازماندگان پاکستانی‌اند