پاسخ آمانو به نتانیاهو: آژانس گزارش‌های سطحی را بررسی نمی‌کند

AEA Director General Amano
AEA Director General Amano Copyright REUTERS/Leonhard Foeger
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«آژانس تنها زمانی بازرسان را به سایت‌ها و مکان‌ها می‌فرستد که نیاز باشد. آژانس از تمام پادمان‌های مربوط به اطلاعات در دسترس استفاده می‌کند اما اطلاعاتی را که سطحی باشند، بررسی نخواهد کرد.»

آگهی

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرد که برای استقلال خود اهمیت زیادی قائل است و از اطلاعات دارای ارزشی سطحی استفاده نخواهد کرد.

به نظر می‌رسد این سخنان در پاسخ به ادعاهای بنیامین نتانیاهو اعلام شده باشد که می‌گوید ایران دارای یک انبار اتمی مخفی است.

نخست‌ وزیر اسرائیل پنج‌شنبه گذشته در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از وجود یک انبار مخفی هسته‌ای در ایران خبر داد و با نشان دادن نقشۀ تهران، نقطه‌ای در «تورقوزآباد» را محل این انبار هسته‌ای مخفی معرفی کرد. او از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا فورا از این مکان بازدید کنند.

یوکیا آمانو، رئیس آژانس روز سه‌شنبه اعلام کرد: «این آژانس تنها زمانی بازرسان را به سایت‌ها و مکان‌ها می‌فرستد که نیاز باشد. آژانس از تمام پادمان‌های مربوط به اطلاعات در دسترس استفاده می‌کند اما اطلاعاتی را که سطحی باشند، بررسی نخواهد کرد.»

در بیانیۀ آقای آمانو هیچ اشارۀ مشخصی به اسرائیل یا ادعای نخست‌ وزیر این کشور نشده است اما این اولین سخنرانی عمومی او پس از اعلام ادعای جدید بنیامین نتانیاهو دربارۀ ایران است.

آقای آمانو همچنین اعلام کرد که آژانس بازرسی‌های تکمیلی را در تمام نقاطی که در ایران لازم بوده انجام داده است.
او افزود: «تمام اطلاعات به دست آمده از جمله اطلاعات دریافتی از طرف‌های ثالث به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرند و در کنار دیگر اطلاعات در دسترس، ارزیابی می‌شوند تا ارزیابی مستقلی مبتنی بر تخصص خود آژانس به دست آید.»

او در پایان گفت: «برای حفظ اعتبار، استقلال آژانس در اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی از اهمیت بالایی برخوردار است.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درگذشت

هدف جدید آمریکا؛ خروج ایران از سوریه

نتانیاهو: وقتی ایران ۳۰ موشک به سمت ما شلیک کرد، انتظار دارید بنشینیم و نگاه کنیم؟