دیوان دادگستری اروپا: نمایندگان پارلمان ملزم به شفافیت مالی بیشتر نیستند

دیوان دادگستری اروپا: نمایندگان پارلمان ملزم به شفافیت مالی بیشتر نیستند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این دادگاه در پی شکایت سه سال قبل ۲۹ روزنامه‌نگاری برگزار شده بود که خواستار اجازه دسترسی به اسناد مالی بودجه و هزینه‌هایی بودند که نمایندگان پارلمان اروپا علاوه بر دستمزد خود دریافت می‌کنند.

آگهی

دیوان دادگستری اروپا با صدور حکمی اعلام کرد که پارلمان اتحادیه اروپا ملزم به انتشار اسناد هزینه‌های سالیانه ۷۵۱ نماینده خود که شامل مالیات نیز نمی‌شود، نیست.

این دادگاه سه سال قبل در پی شکایت ۲۹ روزنامه‌نگاری برگزار شده بود که خواستار اجازه دسترسی به اسناد مالی، بودجه و هزینه‌هایی بودند که نمایندگان پارلمان اروپا علاوه بر دستمزد خود دریافت می‌کنند.

این پرداخت‌های اضافی شامل کمک هزینه‌های عمومی، هزینه سفر، هزینه معاش روزانه و بودجه جذب نیروی انسانی می‌شود و پارلمان اتحادیه اروپا از دسترسی روزنامه‌نگاران به این اسناد ممانعت به عمل آورده بود.

دیوان دادگستری اروپا با رد شکایت این روزنامه‌نگاران، اسناد مورد درخواست آنان را «اطلاعات شخصی» نمایندگان دانست.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

روزنامه نگاران، حکم دادگاه را کپی کامل از دلایلی خواندند که پارلمان اتحادیه اروپا نیز برای ممانعت از دسترسی آنها به اسناد مالی ارائه کرده بود.

دستمزد نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا تقریبا ۱۰ هزار دلار است. آنان علاوه بر این در ماه ۵۲۰۰ دلار برای کمک هزینه‌های عمومی، نزدیک به ۵ هزار دلار برای هزینه‌ سفرها و سالیانه ۲۹ هزار دلار برای جذب کارکنان دریافت می‌کنند.

تحقیقات قبلی نشان می دهد که این کمک هزینه‌ها که از مالیات‌ها تامین می‌شود، ممکن است برای مواردی هزینه شود که از دید مالیات دهندگان قابل توجیه نباشد.

برای مثال چندین تن از نمایندگان لهستان، کمک هزینه نیروی انسانی را به افرادی پرداخت کرده‌اند که وجود خارجی ندارند و یا آن را صرف آرایشگر شخصی خود کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به فساد اداری در کشورهای اروپایی

آیا بحران فساد مالی در اروپا وجود دارد؟

پوپولیست‌های «ضد اروپایی» در مسیر دستیابی به دستاوردهای بزرگ در انتخابات اتحادیه اروپا هستند